شماره تماس : 58925000-021

ضدعفونی کردن استخر با کلر ، زاج و کات کبود

بازدید: 5,169 بازدید
2/5 - (2 امتیاز)

ضدعفونی کردن استخر با کلر، زاج و کات کبود از رایج ترین روش های از بین بردن باکتری ها و آلودگی های آب می باشد. کلر از قدیمی ترین روش های ضدعفونی کردن استخر می باشد که میکروب ها و ویروس ها و باکتری های مضر آب را از بین می برد. کات کبود از رشد قارچ ها و جلبک ها در آب استخر جلوگیری می کند و زاج باعث شفافیت آب استخر می شود. این مواد تصفیه در کنار تجهیزات استخر، از جمله فیلتر استخر و پمپ استخر، استخری تمیز و شفاف را برایتان بوجود خواهد آورد، که از شنا کردن در آن لذت خواهید برد.

استفاده از استخر و شنا در آن مستلزم این است که آبی که در آن شنا می کنیم ، عاری از آلودگی و باکتری های مضر برای سلامتی باشد. جهت از بین بردن این آلودگی ها می توان از انواع مواد شیمیایی برای ضدعفونی کردن استخر استفاده می شود. استفاده از سه ماده :

  • کلر (Cl)
  • کات کبود یا سولفات سدیم(CuSO4)
  • زاج یا سولفات آلومینیوم (Al2(SO4)3)

برای ضدعفونی کردن استخر بسیار رایج می باشد. آلودگی و عدم گندزدایی آب استخر باعث آسیب به استخر و تجهیزات استخر می شود. در نتیجه باید در ضدعفونی کردن آب استخر دقت لازم را به عمل بیاوریم. ضدعفونی کردن استخر با کلر ، زاج و کات کبود در استخر برای ثابت ماندن کیفیت آب استخر و نگهداری استخر موثر می باشد. در ادامه با این مواد شیمیایی آشنا شده و با مزایا و معایب هر یک آشنا می شویم.

ضد عفونی کردن استخر با کلر(Cl)

استفاده از کلر برای ضدعفونی کردن آب استخر ، از روش های متداول و رایجی می باشد گه از گذشته ها مورد استفاده قرار می گرفته است. از آنجایی که آب استخر حاوی میکروب ها و باکتری های بیماری زا می باشد، از این رو برای ضدعفونی کردن استخر می توان از کلر استفاده کرد. افزودن کلر به آب استخر ، جهت ضدعفونی استخر و آنتی باکتریال کردن آب به کار گرفته می شود. کلر با انجام عمل اکسیداسیون ، باکتری ها و جلبک های تک سلولی را از بین می برد. بسیاری بر این عقیده هستند که با افزودن کلر به آب استخر، استخر بوی بدی می گیرد. در حقیقت کلر باعث ایجاد بوی بد نمی شود، بلکه زمانی که کلر با مواد دیگر موجود در آب ترکیب می شود و نمی تواند فرار کند، باعث ایجاد بوی بد می شود.

استفاده به اندازه و کافی از کلر در استخر ، بی ضرر می باشد . همچنین پوست بدن انسان به اندازه کافی سفت است که کلر ضعیف موجود در آب به آن آسیب نرساند. اما این نکته را در نظر داشته باشید اگر بیش از اندازه در آب بمانید کلر موجود در آب باعث سوزش چشم و یا قرمزی پوست می شود. در نظر داشته باشید که آب استخر باید به طور منظم و در هفته حداقل یکبار با کیت کلر، مقدار کلر و PH آب را تست کنید و در صورت نیاز به آن کلر اضافه نمائید. کلرزنی معمول میکروارگانیسم های مضری را که می توانند منجر به بیماری شوند را از بین می برد.

کلر موجود در بازار به صورت پودر یا قرص یا مایع وجود دارد. جهت تزریق کلر به استخر ، می توان از انواع کلرزن استخر استفاده کرد و یا به صورت دستی آن را به آب استخر افزود. جهت افزودن کلر به صورت دستی به استخر شما باید ابتدا به مقدار مورد نیاز از کلر را در سطلی از آب محلول کرده و سپس به استخر وارد می شود. همچنین افزودن کلر به استخر به وسیله انواع دستگاه کلرزن مانند:

  • کلرزن شناور
  • کلرزن خطی
  • کلرزن آفلاین
  • کلرزن نمکی

صورت می گیرد که هر یک طرز کار مخصوص به خود را دارد که در مقالات دیگر سایت می توانید با طرز کار انواع کلرزن آشنا شوید. در این نوع کلرزن ها دیگر نیازی به ریختن کلر در آب نیست و کلر در درون کلرزن قرار گرفته و به میزان مورد نیاز وارد استخر می شود.

ضدعفونی کردن استخر با کات کبود (سولفات مس)

سولفات مس یک ترکیب معدنی می باشد که برای از بین بردن حشرات در ریشه گیاهان، حلزون ها ، باکتری ها و قارچ ها استفاده می شود و از جمله بهترین جلبک کش های استخری است. کات کبود به دلیل وجود مس دارای رنگ آبی می باشد. استفاده از سولفات مس یا کات کبود در استخر های پرورش ماهی و یا سایر موجودات ، به دلیل وجود یون های بسیار سمی  خطرناک می باشد و موجب از بین رفتن آنها می باشد، با این حال یون مس با غلظت بسیار کم توسط بدن انسان به خوبی کنترل می شود و برای انسان مضر نیست. بنابراین استخرداران از کات کبود به عنوان یک عامل ضدعفونی کننده در استخر استفاده می کنند. اما از آنجایی که سولفات مس یا همان کات کبود تبخیر نمی شود و در آب می ماند و فقط توسط جلبک ها و باکتری ها مصرف می شود، باید به میزان مناسبی از آن استفاده کرد. با این وجود غلظت یکی از فاکتورهای مهم است ،غلظت‌های زیاد ناشی از استفاده مکرر می‌تواند باعث ایجاد لکه در روکش یا دیواره های استخر شود، یا به تجهیزات و لوازم استخر و احتمالاً پوست افرادی که بیش از حد طولانی در آب می‌مانند، آسیب رساند.

کات کبود یا سولفات مس در صورت انحلال در آب، می تواند مقداری رسانایی ایجاد کند. عمل ترکیب شدن کات کبود و آب، یک واکنش انحلال است و ماده نهایی، محلول است. درزمان حل شدن کات کبود در آب، یون های سولفات (در نقش آنیون) و مس (در نقش کاتیون) در آب تفکیک شده و حلالیت خوبی در آب دارد. برای جلوگیری از ایجاد جلبک و خزه و سبز شدن رنگ آب، از کات کبود به عنوان یک جلبک کش در آب استخر استفاده می شود. قرن ها است که از مس برای ساخت وسایل آشپزی و لوله های آب استفاده می شود. نوشیدنی ها و قرص های معدنی که به عنوان مکمل های غذایی استفاده می شوند حاوی + Cu2 هستند. . سمیت سولفات مس برای یک فرد بالغ با وزن 75 کیلوگرم، حدود 750 میلی گرم است. سولفات مس به دو صورت:

  • سولفات مس بی آب ، یک پودر سفید
  • سولفات مس پنتاهیدرات یک منبع تغذیه آبی

موجود می باشد. با افزودن کمی آب به سولفات مس بی آب می توان آنرا به پنتاهیدرات سولفات مس تبدیل کرد و برای دریافت مجدد سولفات مس بی آب فقط باید آن را گرم کرد. اگر از سولفات مس با غلظت بالا در استخر استفاده شود باعث ایجاد لکه در دیواره های استخر می شود. در اینجا این نکته بسیار اهمیت دارد که:

سختی آب ، PH و غلظت یون مس را در سطح مناسب نگه دارید، زیرا اثر بخشی یون های مس به عنوان یک جلبک کش به سختی آب مربوط است.

برای افزودن کات کبود به استخر،به مقدار لازم کات کبود(به صورت محلول)در اطراف آب استخر ریخته می شود. سولفات مس زمانی بهترین عملکرد را دارد که PH آب استخر در محدوده ای بین 7.2 تا 7.6 باشد. این تضمین می کند که کلر موجود در استخر به عنوان یک عامل ضدعفونی کننده موثر خواهد بود، که به نوبه خود باعث می شود سولفات مس به عنوان یک جلبک کش موثرتر باشد. قلیائیت کل (TA) آب نیز معیار مهمی در زمان افزودن سولفات مس است. زمانی که TA کمتر از 50 ppm یا بالاتر از 200 ppm باشد، نباید سولفات مس را به آب استخر اضافه کرد. برای افزودن کات کبود به آب حتما باید آنرا در آب حل کرده و به صورت تدریجی دور تا دور آب استخر اضافه کرد. توجه داشته باشید که :

زمانی سولفات مس را به آب استخر اضافه نمائید، که دمای آب ۶۰ درجه فارنهایت(15.55 درجه سانتیگراد) به بالا باشد، زیرا کات کبود در آب سرد به درستی عمل نمی کند.

 

استفاده از کلر و کات کبود و زاج

ضد عفونی کردن استخر با زاج(سولفات آلومینیوم)

زاج یا سولفات آلومینیوم ، که معمولاً “آلوم” نامیده می شود، هزاران سال است که به عنوان پاک کننده آب استفاده می شود. تا قرن شانزدهم ، آلوم در سراسر انگلستان ، برای تصفیه منابع آب شهری ، مورد استفاده گسترده قرار می گرفته است. استفاده از آن تا امروز در تأسیسات تصفیه آب به عنوان لخته ساز برای تمیز كردن آب كدر و از بین بردن فسفات ها ، عوامل بیماری زا و سایر ذرات نامطلوب ادامه دارد. زاج به عنوان یک لخته ساز در نظر گرفته می شود، زیرا مواد را به صورت لخته درآورده و ته نشین می کند. سولفات آلومینیوم یا زاج یک نمک دوگانه با بار مثبت قوی است. ذرات معلق در محلول دارای بار منفی هستند. در طی چند ساعت، مولکول آلوم ذرات معلق را جذب می کند و در نهایت به اندازه بزرگ و وزن سنگینی می رسد تا اینکه به آرامی در کف استخر ته نشین می شود. زاج می توان به عنوان یک روش سریع برای استخرهایی که باتلاقی و آلوده شده است و مدت زمان زیادی است که به حال خود رها شده است، استفاده شود تا استخر، به حالت ایده آل بازگردد. توجه داشته باشید که :

زمانی که آب استخر شما به دمای بالای ۲۱.۱ سانتیگراد برسد، زاج وارد عمل می شود و کارکرد صحیحی دارد.

مهمترین بخش در استفاده از زاج، زمانی است که زاج ته نشین می شود و باید توسط جاروی استخر از کف استخر جمع آوری شود. نحوه استفاده از زاج در استخر به صورت زیر می باشد:

  • استخر را جارو زده و اجسام و آلودگی های قابل دید را از ساتخر حذف می کنیم.
  • ph، قلیائیت، کلسیم و کلر استخر را متعادل کنید.
  • ۴ پیمانه زاج را به ۱۰۰۰۰ گالن آب اضافه کنید.
  • پس از افزودن زاج به استخر، پمپ به مدت ۲ ساعت کار کند و به مدت ۱۲ تا ۲۴ساعت یا مدت زمانی که طول می کشد ، زاج به کف استخر برسد، خاموش شود.
  • پس از ته نشینی زاج ،آنرا با جاروی استخر از استخر خارج کنید.

از زاج می توان به مقدار کم در فیلتر شنی استفاده کرد تا تصفیه به طور موقت بهبود یابد. اما توجه داشته باشید که در فیلتر دیاتومه یا کارتریج نمی توان استفاده کرد، زیرا می تواند منافذ کوچک پارچه را مسدود کند و باعث از بین رفتن کارتریج یا خاک دیاتومه شود. فیلتر شنی به دلیل وجود فضای کافی بین دانه های شن و ماسه، در زمان شست و شوی فیلتر و بکواش از بین می رود. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که:

 از زاج برای ته نشین شدن املاح آب و جلوگیری از رشد قارچ و جلبک در آب استفاده می شود. زاج را یک هفته بعد از ریختن کات کبود به آب استخر اضافه نمایید.

استفاده از کلر و کات کبود و زاج

کلام آخر

ضدعفونی کردن استخر با کلر ، زاج و کات کبود و از بین بردن میکروب ها، جلبک ها و آلودگی های موجود در آب ، نیازمند استفاده از این مواد شیمیایی برای افزودن به آب می باشد تا آبی تمیز و ایمن داشته باشیم. استفاده از کلر ، زاج و کات کبود هر یک در از بین بردن انواع آلودگی ها کاربرد دارند. زمانی که از کلر، زاج و کات کبود در استخر استفاده می نمائید، نکاتی را باید رعایت کنید که عبارتند از:

  • مناسب ترین زمان برای استفاده از کات کبود و زاج و کلر شب می باشد.
  • دو ساعت بعد از استفاده از کلر،کات کبود یا زاج را به آب استخر اضافه کنید.
  • تا شش ساعت بعد از اضافه کردن کات کبود،از استخر استفاده ننمایید.
  • چون کات کبود و زاج یکدیگر را خنثی می کنند، آنها را با هم استفاده نکنید.
  • یک هفته بعد از اضافه کردن کات کبود،زاج را اضافه کنید.

در زمان ضدعفونی کردن استخر با کلر ، زاج و کات کبود ، حتما تعادل pH استخر، قلیاییت، کلسیم، کلر و اسید سیانوریک موجود در استخر را تست و آزمایش کنید و شرایط زیر را برای آب فراهم نمائید تا ضدعفونی کننده ها بتوانند عملکرد بهتر و مطلوبتری داشته باشند :

  • مقدار ۵۰ گرم کلر،۲۰۰ گرم زاج و ۱۰۰ گرم کات کبود برای هر متر مربع آب،استفاده می شود.
  • برای استفاده از کات کبود،دستورالعمل استفاده در استخر حتما مطالعه شود.
  • برای اضافه کردن کلر،زاج و کات کبود در آب حتما از عینک و دستکش محافظ استفاده کنید.
  • کات کبود را در مقدار مناسب و کافی آب حل کنید تا کریستالهای آبی کات کبود در آب حل شوند. و تا زمانی که تمام کریستالها حل شوند،آب اضافه کنید.
  • محلول کات کبود را در یک بطری پلاستیکی دارای پمپ اسپری بریزید.
  • نباید از کات کبود بیش از حد و مقدار مشخص شده برای از بین بردن جلبک ها استفاده کرد. از بین رفتن جلبک ها چند روز زمان نیاز دارد.
  • استفاده بیش از حد از کات کبود،باعث ایجاد لکه در دیواره و کف استخر می شود و در صورتی که این لکه ها تمیز نشود،روی سطوح باقی می ماند.

در پایان

علاوه بر تمامی نکاتی که در مورد نحوه استفاده از کلر، زاج و کات کبود در استخر گفته شد، لازم است مواد شیمیایی ضدعفونی کننده برای استخر را از فروشگاه ها و مراکز معتبر تهیه نمائید. شرکت ساینا تصفیه آریا(دیجی پول مارکت) به عنوان تولید کننده تجهیزات استخری و وارد کننده تجهیزات استخر، سونا و جکوزی کلر، زاج و کات کبود خود را به به روزترین تاریخ ها و با بهترین کیفیت به صورت حضوری، تلفنی و ثبت از طریق سایت دیجی پول مارکت ارائه می دهد.

5/5 (2 نظر)
دسته بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

9 پاسخ به “ضدعفونی کردن استخر با کلر ، زاج و کات کبود”

  1. ممنون از توضیحات کامل و مؤثرتون . اقا جان منهم یک استخر ۳۰ مترمکعبی دارم داخل یه باغ ۲۰۰۰ متری و هیچگونه تجهیزات استخری هم تا حالا تهیه نکردم ولی برای سالم ماندن آب ان از کلر و کات کبود استفاده کرده ام ولی در ارتباط با زاج بلد نیستم چگونه باید استفاده کرد چون مثل شاخه نباته بدرستی نمیدانم باید ت. ها‌نگ خردش کنیم و بصو‌رت پودر بریزیم یا همینطور که بصورت نبات هست.
    ممکنه طرز استفاده ان را برایم راهنمایی فرمایید.
    همچنین لطف کنید قیمتهای این سه اقلام و نحوه استفاده و خرید و تحویل انرا برایم روشن فرمایید.
    در ضمن حجم استخر بطور کل ۳۰۰۰۰ لیتر میباشد.
    قبلا از لطف شما ممنون و سپاسگذاری میکنم.
    ارادتمند. ترابی

    1. سلام
      وقت بخیر
      خوشحالیم که مقاله ما براتون مفید بود.
      دوست عزیز ، در ابتدا باید بگم که تهیه تجهیزات استخر جهت تصفیه و فیلتراسیون آب استخر از ضروریات داشتن یک استخر سالم و ایمن است. به این ترتیب شما با یکبار هزینه می تونید استفاده از مواد ضدعفونی کننده شیمیایی را کاهش بدهید.
      در پاسخ به سوال شما دوست عزیز
      زاج به صورت پودری و یا نباتی می باشد که می توان آنرا همانطور به آب استخر اضافه کرد و یا بهتر است در کمی آب حل کنید و سپس آنرا به آهستگی به آب استخر اضافه نمائید. توجه داشته باشید که زاج باید به آهستگی وارد آب استخر شود تا در آب جریان یابد.
      جهت دریافت قیمت محصولات با شماره 58925-021 واحد فروش در ارتباط باشید تا قیمت به روز محصولات خدمتتان اعلام شود.
      با تشکر از شما

  2. سلام آب استخر که سبز شده آیا با مات کبود و کار دوباره شفا ف میشود اگر استفاده کنیم

  3. دوست گرامی اگر مخزن شما شکل اسخر داره توصیه میکنم کاربری اون و ( جهت آبیاری) عوض نکنید و بجای تجهیز و تبدیل یه استخر از اول اصولی بسازید
    یادآوری کنم علی رقم افت کیفیت آب در مخزن قطعا کیفیت و سلامت آب قبل از ورود به مخزن هم مناسب شنا نیست
    از طرفی آب استخر هم برای آبیاری مناسب نیست ( آگر تمیز باشه تخلیه نمیشه ، وقتی کثیف باشه به گیاه آسیب میزنه
    ولی موقت میتونی با ایجاد حباب ، و پوشش استخر ( روکش مشمع چند لایه حبابدار – شفاف) استفاده کنی ( آفتاب باشه )، که مشکل گرما ی آب و برگ هایی که گفتی رو تا حدودی رفع می کنه
    ولی شتر سواری دولا دولا نمیشه

  4. سلام وعرض ادب واحترام
    من یک استخر ۲۵ساله ی معمولی بدون هیچ تجهیزات بروزی دارم که چنتا مشکل باش دارم
    ۱-چون تو باغ هست همش روش برگ میریزه وخود این برگها علاوه بر مزاحم وزشت بودن موجب آلودگی مضاعف استخر میشوند.
    ۲- آب استخر حتی در تابستان به علت سایه درختان گرمای مناسب شنا را پیدا نمیکنند
    ۳-هر ده الی ۱۵ روز آب استخر برای آبیاری باید تخلیه شود ولی بااین احوال به کرم وجلبکو…آلوده میشود
    ۴-پیشنهاد شما چیست
    پیشاپیش بینهایت متشکرم

    1. سلام
      وقت بخیر
      در وهله اول برای نظافت و خارج کردن زباله ها و برگ ها از سطح آب و کف استخر، می توانید از جاروی استنری و برگ گیر استفاده کنید. حتما از سیستم تصفیه آب استخر شامل پمپ و فیلتر استخر استفاده نمائید. برای گرمایش استخر نیز می توانید از تجهیزات گرمایشی استخر استفاده کنید. جهت مشاوره و راهنمایی با شماره تماس 58925-021 تماس بگیرید تا به صورت تخصصی به شما مشورت دهند. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت