شماره تماس : 58925000-021

بیماریهای انتقالی از طریق آب استخر

بازدید: 3,986 بازدید
بیماری های انتقالی از آب استخر
Rate this post

بیماریهای انتقالی از طریق آب استخر

هنگام شنا و استفاده از استخر های شنا امکان انتقال و یا شیوع بیماریهای انتقالی از طریق آب استخر وجود دارد. از جمله بیماری های چشم و گوش و دستگاه تنفسی و عفونت های جلدی و بیماری های گوارشی و بیماری های مجاری ادرار به طور مستقیم یا غیر مستقیم در میان شناگران وجود دارد. این بیماری ها مخصوصا در شرایط اپیدمیولوژیک زمانی که آب گندزدایی نشود و یا مواد گند زدایی از درجه موثر و مفید برخوردار نباشد به وجود می آید. عوامل عفونی، از جمله باکتری ها ، ویروس ها ، پروتوزوآها و کپک ها ، ممکن است سلامتی شنا کنندگان در استخر را تهدید کنند. ویروس ها دلیل اصلی بیماری های ناشی از تفریح ​​ناشی در آب هستند که به استخرها ، دریاچه ها، استخرهای گرمایی / آبگرم ، رودخانه ها و چشمه های آب گرم مرتبط هستند. آنها می توانند از طریق انتشار تصادفی مواد مدفوع، مایعات بدن (بزاق ، مخاط) یا پوست توسط حامل های علامتی یا بدون علامت به آب راه پیدا کنند.

استخرهای شنا در انتقال عفونت نقش دارند. خطر عفونت عمدتا به آلودگی مدفوع آب مرتبط است، به طور کلی به دلیل مدفوع آزاد شده توسط شناگران یا آب منبع آلوده به استخر وارد می شود. عدم توجه در ضد عفونی کردن استخرها به عنوان عامل اصلی شیوع بسیاری از بیماری ها در استخرهای شنا ثبت شده است. طبق گزارشات بیشترین مورد آلودگی استخرهای شنا از طریق ویروس های روده ای به وجود آمده است

همانطور که می دانید، ویروس ها نمی توانند در خارج از بافت میزبان تکثیر شوند و در نتیجه در محیط خارج تکثیر نمی شوند. بنابراین، وجود ویروس در استخر در نتیجه آلودگی مستقیم توسط شناگران است که ممکن است ویروس ها را از طریق آزاد شدن مدفوع، یا از طریق انتشار مایعات بدن مانند بزاق، مخاط یا استفراغ به استخر وارد کنند. شواهد نشان داده است که که پوست می تواند، منبع بالقوه ویروس های بیماریزا نیز باشد.

بیماری های استخرهای عمومی

استخرهای شنای عمومی می توانند به دلیل وجود میکروارگانیسم هایی مانند مایکوباکتریوم بالنئی، آدنو و انتروویروس ها، ویروس زگیل کف پا و نرم تناسلی، عامل TRIC عامل ورم ملتحمه و قارچ های بیماری زا منشا عفونت ها باشند. آب استخرها، که قرار است کیفیت های مطلوبی را با کنترل های استاندارد ارائه دهد، حاوی استافیلوکوک های بیماریزا و pseudomonas aeruginosa است. اقدامات پیشگیرانه موثر شامل ثبت مداوم پتانسیل ردوکس آب، محدود کردن تعداد بازدید کنندگان به مشخصات طراحی استخر، ضد عفونی بهتر از تاسیسات بهداشتی، تعمیر و نگهداری منظم تجهیزات فنی از جمله شستشوی مکرر فیلترها و محروم کردن بازدیدکنندگان با بیماری واگیردار است.

بیماریهای انتقالی از طریق آب استخر

تقریباً همه چیزهای دلپذیر زندگی یک جنبه منفی دارند … حیف، اما این واقعیت است. وقتی هوا رو به گرمی می رود،  چه کسی است  که نخواهد در آب زلال استخر شنا کند؟ با وجود این، ما باید نکاتی را در نظر بگیریم تا از بیماری های انتقالی از طریق آب استخر جلوگیری کنیم.
شنا یک شکل خارق العاده از ورزش های هوازی است. 2.5 ساعت شنا در هفته می تواند خطر بیماری های مزمن را کاهش دهد.  شنا اثرات ذهنی مفیدی نیز دارد و منبع بزرگی از فعالیت برای افراد مسن است و باعث بهبود سیستم استخوانی در زنان یائسه می شود. بسیاری از ما مزایا استخرهای شنا را می دانیم، اما بهتر است با بیماری هایی که از طریق شنا کردن در استخرهای آلوده ممکن است دجار آنها شویم را نیز برایتان بیان کنیم.

عفونتهای تفریحی ناشی از آب با اقدامات ساده مردم، کارکنان مرکز آبزیان و مقامات بهداشت عمومی برای جلوگیری از وجود میکروب در آب قابل پیشگیری هستند. دمای مناسب آب حدود 25 درجه سانتیگراد است ، سطح کلر در آب باید 1-3 واحد باشد  و ph آب استخر  7/7 – 7/8 باشد. مسئول نگهداری از استخر باید سطح ضدعفونی کننده و pH را حداقل دو بار در روز بررسی کند تا احتمال انتقال میکروب کاهش یابد. مطابقت با این ویژگی ها اولین خط دفاعی در برابر میکروب هایی است که باعث عفونت های تفریحی ناشی از آب می شوند.

شایعترین بیماریهای انتقالی از طریق آب استخر

اسهال

یکی از شایعترین عفونتهایی که در دستگاه گوارش به وجود می آید، اسهال می باشد. میکروب هایی که می توانند آب استخر را آلوده کنند، مقاوم در برابر کلر هستند و می تواند روزها در استخرها زندگی کنند و دلیل اصلی اسهال در شیوع استخرها می باشند. شیوع آن در 4 سال گذشته 200٪ افزایش یافته است. ویروس های Norovirus ، Giardia lamblia ، Escherichia coli 0157  و Shigella ، مسئول یک چهارم شیوع اسهال در استخرهای شنا می باشند. کودکان، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، بیشترین خطر ابتلا به عفونت را دارند.

عفونت ها با بلعیدن اتفاقی آب استخر آلوده به مواد مدفوع شخصی که بقایایی از مدفوع در بدن دارد به داخل آب منتقل می شود. کلر این میکروب ها را از بین می برد اما بلافاصله عمل نمی کند ممکن است یک دوره “پنجره ای” داشته باشد که در هنگام شناکردن، برخی از این باکتری ها هنوز زنده باقی بمانند. حتی استخرهایی که به خوبی نگهداری می شوند می توانند باعث شیوع بیماری ها شوند.

سه نکته مهم برای ایمن کردن استخر شنا از این نوع عفونت را بیان می کنیم :

  • در زمان اسهال از استخرهای شنا استفاده نکنید.
  • آب استخر را قورت ندهید و از وارد شدن به آن به اجتناب کنید (استریل نشده است ، با وجود کلر برای مصرف انسان مناسب نیست).
  • پس از رفتن به دستشویی یا تعویض پوشک کودک، دستان خود را با صابون و آب بشویید. دوش گرفتن قبل از شنا  حتی کودکان.

اوتیت خارجی

این نوع عفونت، یک عفونت گوش خارجی است و بسیار شایع و مربوط به استفاده از آبهای تفریحی است، که می تواند در هر سنی رخ دهد. علائم معمولاً چند روز پس از شنا کردن ظاهر می شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خارش در گوش
  • قرمزی و التهاب در گوش
  • درد هنگام فشار در گوش 
  • خروجی چرک

این عفونت هنگامی که به مدت طولانی در گوش آب باقی بماند، ایجاد می شود و محیطی را برای رشد میکروب ها ایجاد می کند. این نوع عفونت از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود و به دلیل ماندن آب در درون گوش به وجود می آید.برای یشگیری از این نوع فونت موارد زیر را رعایت نمایید:

  • هنگام شنا کردن درپوش، شاخه های گوش یا قالب های مناسب گوش استفاده کنید تا آب آن خارج نشود.
  • پس از شنا یا دوش گرفتن، با حوله ای خوب گوش خود را خشک کنید.
  • سر را به طرفین متمایل کنید تا گوش ها در موقعیتی قرار بگیرند که اجازه می دهد آب از مجرای گوش خارج شود.
  • لوب های گوش را به آرامی در جهات مختلف بکشیدو سر رابه طرفین خم کنید تا به خروج اب از گوشهایتان کمک کنید.
  • اگر هنوز آب در گوش دارید ، می توانید از سشوار استفاده کنید تا هوا را از مجرای گوش (حالت سرد خشک کن) عبور دهد و آن را تا آنجا که ممکن است از گوش خارج کند.
  • اشیایی مانند پنبه ، مداد یا انگشتان خود را در مجاری شنوایی قرار ندهید.

عفونت پوست پا

شایع ترین مکان عفونت پوست پا ناشی از انواع مختلف قارچ ها، بین انگشت اول و دوم است اما می تواند در هر قسمت از پا تأثیر بگذارد. اغلب ترک هایی در پوست یا ضایعات قرمز بر روی پوست دیده می شود. این غفونت در اثر تماس با پوست آلوده یا قارچ ها در بعضی مناطق خاص مانند دوش و رختکن و استخر شنا پخش می شود. این می تواند یک عفونت مزمن با عود مکرر باشد. به طور معمول این نوع عفونت ها با استفاده از کرم هایی که برای پوست تجویز می شود، قابل درمان است، اما گاهی نیاز به درمانهای خوراکی است. رعایت بهداشت فردی و عمومی برای پیشگیری از این نوع عفونت بسیار مهم است. در زیر نکاتی بیان می شود:

  • ناخن های دستتان را  کوتاه و تمیز نگهدارید.
  • هنگام دوش گرفتن و در محل تعویض لباس پا برهنه نباشید.
  • نقاطی از پا که دچار آسیب شده اند، بایدتیز، خشک و تازه نگه داشته شوند.
  • از صندل استفاده کنید.

عفونت درماتیت

درماتیت می تواند ناشی از سودوموناس آئروژینوزا باشد که میکروبی با تمایل برای محیط های مرطوب است. ‘راش’ (لکه های صورتی که تمایل به خرد شدن دارند) پس از تماس مستقیم پوست با آب و حمام آلوده بعد از چند روز در پوست رخ می دهد. از علائم این عفونت، خارش که می تواند منجر به قرمزی و ورم پوستی شود. همچنین با تاول چرک در پیازهای مو مشخص می شود. جهت پیشگیری از این نوع عفونت، لباس شنای خود را به مدت طولانی مرطوب نگه ندارید و آن را روزانه بشویید. یک ضد عفونی کننده و pH مناسب در مدیریت آب می تواند از عفونت درماتیت جلوگیری کند.

خارش چشم ، تحریک بینی یا تنگی نفس

این بیماری عمدتا در استخرها دیده می شود و به دلیل استفاده از مواد تحریک کننده مانند کلرامین در آب و هوا ایجاد می شود. با تهویه مناسب محیط استخر و استفاده از ضدعفونی کننده های مناسب، می توانید از این مشکلات جلوگیری کنید.

زگیل های مبتذل (ویروس پاپیلوما)

حداکثر 10٪ از استفاده کنندگان از استخر، به خصوص در پا آلوده هستند. جهت پیشگیری از این عفونت استفاده از کفش خارج از آب بسیار مهم است. جهت درمان این نوع زگیل ها، استفاده از کرم های اسید سالیسیلیک توصیه می شود.

دیگر بیماری های منتقل از آب استخر عبارتند از:

  • بیماریهای داخلی و غالبا بیماری های دستگاه گوارش

حصبه، اسهال آمیبی، وبا، شبه حصبه، اسهال باسیلی، بیماری های انگلی و در برخی موارد هپاتیت ها.

  • بیماری های تنفسی

سرما خوردگی و گلودرد های عفونی.

  • بیماری های عفونی

عفونت های چشم و گوش و حلق و بینی و قارچ های شناگران، درماتیت ها و در استخرهای مربوط به بانوان احتمال ابتلا به بیماری های عفونت های مجاری ادراری و تناسلی.

  • بیماری های جلدی و پوستی

قارچ کچلی، زرد زخم، اگزما و خارش انگشتان پای شناگران.

آب استخر نه تنها دریافت کننده مواد دفعی بدن نظیر آب بینی، بزاق دهان، عرق و چرک بدن می باشد، بلکه در مواردی که ضوابط دوش گرفتن قبل از شنا به دقت رعایت نشود، آثار مواد دفعی، پوست مرده، آلودگی های دیگر روی پوست وارد آب خواهند شد. چنانچه آب استخر از تصفیه و گندزدائی مناسب برخوردار نباشد، به تدریج از کیفیت بهداشتی آن کاسته شده و سلامت شناگران را به مخاطره می اندازد.

توصیه های بهداشتی در استفاده از آب استخر

آموزش نکات بهداشتی همه مراجعین به استخرها جهت به کارگیری اطلاعات ارائه شده تنها ضامن پیشگیری از انتشار بیماری های کانون آبی، به ویژه استخرهای شنا است. در این زمینه قوی ترین انگیزه ای که انسان به طور غریزی و ناخودآگاه، رفتار و عادات خود را بر اساس آن تنظیم می کند، تأمین و حفظ سلامتی و به تبع آن توانائی، جوانی، زیبائی و شادابی خویشتن است. باید در پیام های آموزشی افراد طوری ترغیب شوند که احساس کنند با عمل به آنها پاداش خود را که همان حفظ سلامتی است دریافت می کنند. بین این دو پیام زیر تفاوت بسیار محسوس است:

ورود شناگران به استخر بدون دوش گرفتن ممنوع

شناگران عزیز! قبل از ورود به استخر با آب گرم و صابون بدن خود را به دقت بشوئید تا دچار عفونت چشم و گوش نشوید.

نکات پایانی (9 راه کار جلوگیری از انتشار بیماری های عفونی )

جهت جلوگیری از انتشار بیماری های عفونی از طریق آب استخر باید همواره بهداشت فردی خود را رعایت نمایید و در صورت داشتن بیماری، تا زمان بهبودی کامل از رفتن به استخر شنا خودداری نمایید. نکاتی که جهت پیشگیری از انتشار آلودگی و افزایش بازده بهداشتی محیط استخر ضروری هستند عبارت اند از:

  1. تصفیه و گندزدائی بی وقفه آب استخر و کنترل مشخصه های PH، دما و کلر باقیمانده آن.
  2. انجام آزمایش های دوره ای باکتریولوژیکی آب استخر به طور اجباری به ویژه درباره استخر هایی که از آب چاه استفاده می کنند.
  3. تعبیه حوضچه های پاشویه کلر طبق استاندارد در محل خروجی توالت ها و دوش ها.
  4. عدم پذیرش مراجعه کنندگان بیش از ظرفیت واقعی استخر.
  5. نظارت بر ورود مراجعین به ویژه در معبر دوش ها و پاشویه ها و جلوگیری از ورود افراد دارای التهاب چشم یا زخم و عارضه های شدید پوستی.
  6. نظارت بر استفاده شخصی شناگران از وسایلی نظیر مایو، کلاه شنا، حوله و دمپائی و ممانعت از استفاده مشترک و عدم استفاده از وسایل عمومی و کرایه ای در استخرهای عمومی.
  7. کنترل و نظارت مستمر و نمونه برداری ادواری از وسایل و محل های مختلف استخرها.
  8. ضد عفونی مرتب وسایل در محل مختلف استخر.
  9. نصب تابلوها و علائم هشدار دهنده و پیام های آموزشی در نقاط مختلف از جمله سرسرا و راهروهای ورودی، رختکن ها، دوش ها و توالت ها و محوطه استخر.

ما در دیجی پول مارکت (ساینا تصفیه آریا) تجهیزات کامل جهت ضدعفونی کردن و نظافت و تمیزی استخر خدمتتان ارائه می دهیم.

0/5 (0 نظر)
دسته بندی آموزش
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت