شماره تماس : 58925000-021

فیلتر استخر ،تعمیر یا تعویض؟

بازدید: 2,472 بازدید
فیلتر استخر ،تعویض یا تعمیر؟
Rate this post

تعویض یا تعمیر فلیتر استخر، به داشتن یک استخر سالم و شفاف کمک خواهد کرد. اگر بخواهیم فیلتر استخر را به یکی از اعضای بدن تشبیه کنیم، آنرا در نقش کلیه برای سیستم تصفیه استخر معرفی می کنیم. همانطور که کلیه در بدن وظیفه دفع و خارج کردن ناصافی هاو مواد مضر بدن را دارد، فیلتر استخر نیز ، زباله ها و آلودگی های ناخواسته مانند گرد و غبار و غیره را از آب استخر فیلتر کرده و آب زلال و شفاف را با استخر برمی گرداند. اطمینان از عملکرد صحیح فیلتر استخر بسیار مهم است و فرقی نمی کند که یک استخر سرپوشیده داشته باشید یا یک استخر روباز، بهرحال فیلتر استخر باید به درستی کار کند تا آب استخر تصفیه شود. اگر فیلتر استخر شما برای مدت زمان طولانی کار کرده باشد و یا استخر شما برای مدتی بسته بوده و در فصل شنا دوباره تصمیم به بازگشایی آن گرفته اید، اکنون زمان بررسی فیلتر استخر فرا رسیده است و پس از بررسی باید انتخاب کنید که فیلتر استخر ، تعویضی است یا تعمیری؟

فیلتر استخر و انواع آن

فیلتر استخر ، عملکرد نسبتا ساده ای دارد، به این صورت که پس از آنکه آب توسط پمپ استخر به سمت فیلتر استخر هدایت شد، آب وارد مخزن فیلتر استخر شده و در مخزن فیلتر آلودگی ها توسط رسانه فیلتر(شن و ماسه، کارتریج ، خاک دیاتومه) گرفته شده و آب تصفیه شده از فیلتر خارج و پس از عبور از تجهیزات استخر در بخش گرمایش و ضدعفونی شونده به استخر برگردانده می شود.انواع مختلف فیلتر استخر در سایزها و مدل های متنوعی وجود دارد. فیلترها به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند :

  • فیلتر کارتریجی استخر
  • فیلتر شنی استخر
  • فیلتر دیاتومه استخر

برای استخرهای کوچک و جکوزی ها ، فیلتر کارتریجی استخر مناسبترین گزینه می باشد. فیلتر کارتریجی نسبت به دو نوع فیلتر دیگر ، کارایی کمتری دارد و برای استخرهای بزرگ مناسب نمی باشد ، اما گزینه هایی ساده و ارزان قیمت نسبت به فیلترهای دیگر است و برای تصفیه آب استخر کوچک و خانگی بسیار مناسب است. فیلتر کارتریجی ف از کارتریج بای تصفیه آب استفاده می کنند. کارتریج ها استوانه هایی تشکیلشده از پارچه پلی استر یا کاغذ هستند که با فاصله کمی در کنار هم قرار گرفته و به شکل دایره می باشند. آب از داخل فیلتر عبور و با برخورد به کارتریج ها آلودگی های خود را از دست داده و به استخر برگردانده می شوند.

بسیاری از استخرداران چه استخر های خانگی و چه استخرهای عمومی ، ترجیح می دهند از فیلتر شنی استخر برای تصفیه آب استخر استفاده کنند. در فیلتر شنی ، آب پس از عبور از پمپ استخر ، وارد فیلتر استخر شده و وارد مخزن فیلتر شده و آب از میان شن و ماسه یا سیلیس داخل فیلتر عبور کرده و پس از آن تصفیه و به استخر برگردانده می شوند.

فیلترهای دیاتومه استخر ، فیلترهای نسبتا گران قیمتی هستند و نسبت به دو فیلتر دیگر قدرت جذب ذرات ریزتری را نیز دارند و می توانند ذرات تا 3 میکرون را از بین ببرند . پس اگر مایل هستید که از فیلترهای دیاتومه استفاده کنید، با پرداخت هزینه بیشتر کیفیت بهتری از آب دریافت خواهید کرد.

فیلتر استخر ،تعویض یا تعمیر؟

 

چه عواملی بر عملکرد فیلتر استخر تاثیر می گذارد؟

  • بررسی رسانه فیلتر استخر

عملکرد صحیح فیلتر استخر ، آب استخر را تمیز و شفاف نگه می دارد. اگر فیلتر استخر شما به درستی کار می کند و مشکلی ندارد، اما به یکباره دچار مشکل شده و آب به درستی تصفیه نمی شود، باید رسانه فیلتر( شن و ماسه، کارتریج، خاک دیاتومه) مورد بررسی قرار بگیرید و در صورت پایان طول عمر آن، باید تعویض شود. به طور معمول شن و ماسه حدود 7 سال، کارتریج حدود 2 سال و شبکه های دیاتومه می توانند تا 10 سال به طور مفید و موثر کار کنند. البته اگر از فیلتر به درستی نگهداری شود و عمل شست و شوی فیلتر بدرستی انجام شود، طول عمر رسانه فلیتر بیشتر هم می شود. تمیز نگه داشتن فیلتر استخر با استفاده از تمیز کننده های فیلتر و سایر روشها، به از بین بردن چربی ها، مواد معدنی و سایر آلودگی ها که باعث مسدود شدن رسانه فیلتر شده است، کمک می کند، تا عمل فیلتراسیون به درستی انجام شود. می توان نتیجه گرفت ، زمانی که رسانه فیلتر دچار مشکل شود، با تعویض آن فیلتر نیز تعمیر می شود و نیازی به تعویض فیلتر استخر نیست و فیلتر استخر تعمیر می شود

  • برگشت آب تصفیه نشده به استخر 

آب ورودی به فیلتر می تواند رسانه فیلتر را دور زده و بدون فیلتراسیون به استخر برگردد. در فیلترهای شنی از شیرهای چند حالته استفاده می شود تا بتوان عملکرد فیلتر را کنترل کرد. اگر قطعات داخلی، واشر یا حلقه ها آسیب دیده باشد، بخشی از آب بدون فیلتر شدن به استخر برگردانده می شود. در فیلترهای شنی اگر شن و ماسه کافی نباشد یا پمپ بیش از حد توان فیلتر، آب را به فیلتر هدایت کند آب فیلتر را دور میزند. در فیلترهای کارتریجی که کارتریج پاره شده است و یا قطعات داخلی آسیب دیده یا از بین رفته باشد، آب کارتریج را دور می زند. در فیلترهای دیاتومه اگر شبکه های دیاتومه پاره شده باشد یا منیفولدها ترک خورده باشند، باعث برگشت مقداری پودر دیاتومه به استخر می شود. پس در تمامی این شرایط باز هم باید رسانه فیلتر را تعویض کرد و نیازی به تعویض کل فیلتر نیست و فیلتر تعمیر می شود.

  • کیفیت آب استخر

در استخرهایی که در آنها به طور مکرر جلبک ایجاد می شود یا سطح سختی بالایی دارند یا استخرهایی که در آنها آب استخر تعویض نمی شود، با گذشت زمان آب خفه شده و بسیاری از مواد جامد محلول در آب باعث سخت شدن کار فیلتر می شود. این موضوع باعث می شود که بهداشت آب نیز دچار مشکل شود. زیرا مولکولهای کلر برای ضد عفونی کردن باید با ترافیک میکروسکوپی مبارزه کنند. یک استخر با آب غلیظ می تواند، بیانگر این موضوع باشد که، فیلتر استخر شما بدرستی کار نمی کند. بسیاری از استخرداران مدیریت آب در جریان را راحت تر از آب راکد که سالها تغییر نکرده باشد میدانند.

استخرهای گچ بری شده و ساخته شده با مصالح و بتون برای شست و شوی کامل استخر و یا ترمیم برخی سطوح، هر 5 سال تخلیه می شوند. برای استخرهای ونبیل و فایبرگلاس، تخلیه کامل استخر مشکل ساز می شود. اما می توان 1/2 یا 1/3 آب استخر را به راحتی و بدون مشکل تعویض کرد. بنابراین با تخلیه آب و ضدعفونی کردن آن این مشکل فیلتر استخر نیز برطرف می شود و بدون نیاز به تعویض فیلتر، تعمیر می شود.

  • انتخاب پمپ مناسب با دبی فیلتر استخر

بسیاری از استخرداران با این ذهنیت که استفاده از پمپ بزرگ برای استخر بهتر است. ار پمپ های بزرگ برای استخر خود استفاده می کنند. اما دقت کنید که این یک ذهنیت مسموم است. زیرا اگر آب باشدت به داخل فیلتر وارد شود کثیفی را با خود شسته و به استخر وارد می کند. یا اگر بیش از نرخ جریان فیلتر، آب در گردش به فیلتر وارد شود با عث آسیب به شن و ماسه،کارتریج و شبکه های دیاتومه می شود. هر استخر دارای مقاومت متفاوتی در سیستم است. زیرا دارای لوازم و تجهیزات استخر متفاوتی از جمله، ترکیبی از اندازه و طول لوله ، اتصالات لوله ، شیرآلات و سایر تجهیزات مانند فیلترها ، سیستم گرمایشی و ضدعفونی کننده هاست که پمپ باید آب را از آن عبور دهد. دبی عبوری از فیلتر استخر خود را بررسی کنید و سپس پمپی را انتخاب کنید که دبی آن همتراز با فیلتر استخر شماست، و بدین ترتیب، آب از فیلتر با سرعتی عبور می کند که  اجازه می دهد شن،کارتریج یا شبکه های دیاتومه، خاک و آلودگی ها را به دام بیندازد.

  • فیلتر استخر با سایز مناسب

استفاده از فیلترهای استخر کوچک اگرچه ممکن است کافی باشد. اما در شرایطی که هوا گرم شود یا استخر جلبک ببندد یا آلودگی استخر بیش از حد باشد، فیلتر باید بیشتر کار کند تا بتواند شرایط مساعدی را برای آب استخر به وجود آورد. اما به دلیل ظرفیت کوچکش نمی تواند موفق باشد. فیلترهای کارتریج می توانند فیلترهای عالی باشند،درصورتی که اندازه مناسبی داشته باشند. فیلترهای شنی نیز به همین ترتیب فیلترهای عالی هستند. وقتی که به اندازه کافی بزرگ باشند،اما وقتی خیلی کوچک باشند،کار بیشتر باید صورت بگیرد و مواد شیمیایی بیشتری نیز استفاده شود. برای فیلترهای شن و ماسه ، 1-2 اندازه بزرگتر از بروشور مورد نیاز برای اندازه استخر خود بخرید. فیلترهای استخر دیاتومه را اگر می توانید 1 یا 2 سایز بزرگتر بخرید. اگر فیلتر، آب را بدرستی تصفیه کند، در نتیجه پمپ کمتر کار کرده و از مواد شیمیایی کمتری نیز در آب استخر استفاده می شود.

فیلتر استخر ،تعویض یا تعمیر؟

 

جه عواملی باعث تعویض فیلتر استخر می شود؟

با گذشت زمان، از عملکرد موثر هر نوع وسیله ای کاسته می شود. با افزایش طول عمر فیلتر استر ، کیفیت و عملکرد فیلتر نیز دچار فرسودگی می شود. اما این طول عمر بستگی به شرایط و نوع فیلتر میتواند بیشتر از حد معمول و یا کمتر از حد معمول باشد. مدت زمان ماندگاری فیلتر استخر شما در نهایت به مدت زمان تصفیه و نحوه تصفیه آب استخر بستگی دارد. با فرض اینکه از استخر شنا خود به درستی نگهداری می کنید، باید به طور متوسط انتظار بازه های زمانی زیر را داشته باشید:

  • فیلتر کارتریجی استخر : تقریباً 2000 ساعت کاری، معمولاً حدود 2-4 سال.
  • فیلتر شنی استخر : حدود 5 تا 10 سال
  • فیلتر دیاتومه استخر : حدود 10-17 سال

اگر کیفیت فیلتر استخر شما کاهش یافته است، ممکن است لزوماً نیازی به تعویض نباشد. همه فیلترها نیاز به تمیز کردن منظم دارند تا اطمینان حاصل شود که می توانند با ظرفیت کامل خود کار کنند. اگر از فیلتر کارتریج استفاده می کنید، آن را بردارید و با یک برس و شلنگ کاملاً بشویید و در صورت وجود از یک پاک کننده تخصصی استفاده کنید. سعی کنید این کار را هفته ای یکبار انجام دهید تا طول عمر بهینه فیلتر شما افزایش یابد.

برای مراقبت از سیستم فیلتر دیاتومه یا فیلتر شنی، شما روشی را به نام شستشوی معکوس انجام می دهید. اکثر سیستم های پمپ دارای گزینه شستشوی معکوس هستند که به آب اجازه می دهد به طور معکوس از آن عبور کند و آلودگی های مسدود شده را از فیلتر خارج کند. هر زمان که فشار از سطح نرمال خود در حدود 8 تا 10 psi بیشتر شود، باید فیلتر استخر خود را بشویید. در هنگام استفاده زیاد، هر هفته و یا در مواردی 2 بار در هفته باید شست و شو داده شود.

همانطور که در بالا ذکر شد، برخی از علائم عملکرد ضعیف فیلتر می تواند به دلیل کثیف بودن باشد. با این حال،زمانی پیش می آید که تمیز کردن و تعمیر فیلتر کافی نیست و نیاز به تعویض دارد. برخی از علائمی که باید هنگام بررسی تغییر فیلتر به آنها توجه کنید عبارتند از :

  • کم کاری سریع : اگر فیلتر شما حتی با شستشوی معکوس مکرر بیش از حد انتظار مسدود می شود یا تمیز کردن آن متوقف می شود، ممکن است کیفیت خود را از دست داده باشد و نیاز به تعویض فیلتر باشد.
  • استفاده بر اساس تاریخ : کارتریج های فیلتر اغلب با توجه به طراحی خود تاریخ استفاده دارند. با این حال، تمام فیلترها دارای طول عمر پیش بینی شده هستند.در این مورد ، بهتر است فیلتر را تعویض کنید.
  • فیلتر آسیب دیده : این نکته در مورد کارتریج های فیلتر اعمال می شود که ممکن است در طول زمان پاره شوند. اگر این اتفاق افتاد، باید فیلتر را تعویض کنید.

فیلتر استخر خود را هر زمان که کیفیت خود را از دست داد، طول عمر مورد انتظار خود را سپری کرد یا علائم آسیب دیدگی نشان داد، باید تعویض کنید. اغلب، علائم هر پنج سال یکبار ظاهر می شوند، اما مقیاس زمانی می تواند بین سالیانه تا هر 15 سال باشد.

فیلتر شنی استخر با توجه به میزان استفاده از فیلتر استخر ، اغلب می توانند حدود 5 تا 10 سال کار کنند. اگر به طور مکرر فیلتر خود را تمیز و بکواش می کنید و فقط به صورت فصلی از استخر استفاده می کنید، می توانید انتظار داشته باشید که حداقل بعد از 7 سال آن را تعویض کنید. در حالی که فیلترهای شنی می توانند برای چند سال دیگر نیز به خوبی کار کنند، بنابراین توصیه می کنیم در این مرحله شن و ماسه فیلتر خود را تعویض کنید تا سیستم استخر سالم در طولانی مدت حفظ شود و پس از چند سال دیگر آنرا تعویض کنید. فیلتر دیاتومه ، به خاطر طول عمر خود بسیار معروف و شناخته شده هستند، اگر به خوبی از آن مراقبت شود، ممکن است برای بیش از یک دهه نیازی به تعویض نداشته باشد! خاک دیاتومه می تواند برای مدتی فراتر از محیط شنی دوام بیاورد. با این حال، توصیه می کنیم هر پنج سال یک بار آنها را تعویض کنید تا سیستم فیلتراسوین استخر شما به طور موثر کار کنند. در فیلترهای کارتریجی استخر ، معمولاً می‌توانید به صورت بصری تشخیص دهید که کارتریج فیلتر شما کار می‌کند یا خیر، اما همیشه توصیه می‌شود پس از گذشت تاریخ استفاده آن را تغییر دهید. این تاریخ بسته به برند اغلب بعد از یک یا دو سال است. اگر در فیلتر پارگی دیدید، نیاز به تعویض دارد.

فیلتر استخر

کلام آخر

فیلتر استخر، بخش مهمی از تجهیزات استخر می باشد که باید با اطمینان از انتخاب یک فیلتر استخر مناسب ، در طولانی مدت در هزینه و کار شما صرفه جویی شود. بنابراین ارزش دریافت اطلاعات و مشاوره از متخصصان استخری را دارد. ساینا تصفیه آریا وارد کننده تجهیزات استخری ، سونا و جکوزی همه چیزهایی را که برای نگهداری از یک استخر بی عیب و نقص نیاز دارید فراهم می کند. از فیلترهای استخر، رسانه های فیلتر شنی و دیاتومه ، پمپ استخر ، مواد شیمیایی استخر و جکوزی و موارد دیگر! ما به عنوان فروشگاه تجهیزات استخر ، برای شما همه نیازهای استخر شنا را فراهم می کنیم، بنابراین سایت ما https://digipoolmarket.com را بررسی کنید یا در صورت هرگونه سوال یا مشاوره با شماره 58925000-021 تماس بگیرید!

0/5 (0 نظر)
دسته بندی آموزش
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت