شماره تماس : 58925000-021

قوانین ساخت استخر

بازدید: 3,054 بازدید
قوانین ساخت استخر
Rate this post

استانداردهای استخر شنا

استخر شنا، به مجموعه از تجهیزات استخر، لوازم و امکاناتی گفته می شود که جهت آبتنی کردن، شنا کردن، تفریح و مسابقه طراحی و شاخته می شوند. استخر شنا در دو نوع خصوصی و یا عمومی و به دو صورت روباز و سرپوشیده و همچنین با انواع سازه های بتنی، فایبرگلاس و یا روکش وینیل ساخته می شود. همچنین استخرهای شنا برحسب نوع فعالیت، آموزشی، تمرینی، مسابقه ای، تفریحی و درمانی تقسیم بندی شده و و بر این اساس دارای ویژگی های خاصی نیز می باشند. بر همین اساس جهت ساخت استخرهای شنا، تدوین استاندار و قوانین الزامی است. هدف از تدوین قوانین ساخت استخر، ارائه مشخصات و ویژگی های استخرهای شنا جهت اطمینان حاصل کردن از شرایط بهداشتی و ایمنی محیط های عمومی شنا می باشد. تمامی این استانداردها تمامی استخرها روباز و سرپوشیده را شامل می شود که عبارتند از:

  • استخرهای شنای تفریحی
  • استخرهای حرفه و مسابقه ای
  • استخرهای آبگرم
  • استخرهای معلولان
  • استخرهای کف متحرک

البته در استخرهای شنای خصوصی(مسکونی)، استخرهای آبگرم، استخرهای آکواریومی، استخرهای کوچک جهت آب درمانی و استخرهای غیر دائمی خیلی این قوانین و استانداردها تاکید نمی شود، البته رعایت استانداردها بهتر است. در ادامه شما را با قوانین و استانداردهای مربوط به ساخت استخر آشنا می کنیم.

دریافت مجوزهای رسمی

راه اندازی یک استخر شنا، بدون دریافت مجوز رسمی تخلف محسوب شده و ارگان صادر کننده مجوز می تواند دستور توقف بهره برداری استخر را صادر نماید. همچنین الزامات مربوط به سلامت و ایمنی استخر وجود دارد و در مواردی که خطری برای سلامتی در استخر مشاهده شود باید اعلام شده و تا زمان برطرف نمودن مشکل، از بهره برداری استخر جلوگیری به عمل بیاید. مسئول استخر باید پس از رفع ایراد جهت دریافت مجوز و توجيه عدم وجود خطر در كار استخر براي سلامت عمومي اقدام نمايد . در غير اين صورت فعاليت استخر، براي مدت زمان مشخصي كه از طرف ارگان صادر كننده مجوز تعيين مي شود لغو مي گردد. ارگان صادر کننده مجوز پس از دريافت دفاعيه كتبي مسئول استخر و بازرسی مجوز را صادر می نماید.

قوانین ساخت استخرکاسه استخر

طراحی کاسه استخر بر اساس سازه و شرایط خاک و تغییر طبقات زمین، سفره های آب زیرزمینی و غیره انجام می شود. کف و بدنه استخر باید مقاومت لازم را به عنوان زیر ساخت و پی استخر  با توجه به تغییرات فشار در داخل و خارج استخر تامین نماید و مصالح به کار رفته نیز باید متناسب با شرایط فوق انتخاب و اجرا شود. استخرهاي داخل زمين معمولاً با صفحات بتن مسلح درجا، بلوك هاي بتني مسلح و يا صفحات بتن پيش ساخته با سيمان تيپ 5 و عيار 350 ، براساس سيستم سازه اي صفحه اي طراحي مي شود، كه عايق كاري رطوبتي از سمت بيرون و روكش حفاظتي از سمت داخل كاسه استخر ضروري مي باشد. پيش بيني درزهاي انبساط و درزهاي ساختمان از اهميت زيادي برخوردار است مگر در استخرهاي بتني كوچك و يكپارچه كه ضرورت به درز انبساط نخواهد داشت.

نازک کاری داخل استخر

سطوح داخلی کاسه استخر باید با مصالح مقاوم، نسبتا نرم و کاملا صاف پوشیده شود، به طوری که در اثر تماس با کلر و سایر یون های ضد عفونی کننده موجود در آب آسیب نبیند. به راحتی تمیز شود و در تماس با بدن شناگر ایمنی لازم فراهم باشد. همچنین سطوح باید بدون شکستگی و فرورفتگی بوده و از ایجاد گوشه و لبه های تیز اجتناب شود. رنگ آمیزی استخر از موارد مهم در استخر می باشد. انتخاب رنگ بندی مناسب و اجرای دقیق آن مطابق با مشخصات فنی خاص، نمای مطلوب و دلخواه را تامین خواهد کرد. بهترین رنک در استخرها رنگ سفید به خصوص در استخرهای سرپوشیده می باشد. در استخرهای روباز اکثر از رنگ آبی استفاده می شود که شیت و اشتییببه استخر می دهد. از اين رو رنگ سفيد متمايل به آبي يا آبي كم رنگ به طور كلي براي كليه استخرها ترجيح داده مي شود و از رنگ هاي تيره و ساير رنگ ها مانند سبز و زرد باید پرهيز كرد.

اسکیمر (کفگیر) استخر

در استخرهایی که از اسکیمر استفاده می شود در هر ۳۶ مترمکعب یک اسکیمر باید قرار بگیرد. گاهی اوقات به دلیل نوع طراحی استخر و یا نحوه استفاده از آن به یک اسکیمر اضافی ممکن است احتیاج باشد. كف گيرها بايد در محلي قرار داده شود كه بطور موثري تمامي سطح آب را بدون تداخل و يا حداقل گردش، كف زدايي كند. همچنین كف گيرها بايد به گونه اي طراحي شوند كه با حداقل نرخ عبوري جريان 113 ليتر بر دقيقه كار كند . نرخ گردش آب استخر نيز متناسب با مجموع نرخ جريان هاي اسکیمر و همچنين متناسب با جريان آب عبوري از سيستم اصلي فاضلاب محاسبه و تعيين مي شود. اسکیمرها بايد داراي يك دريچه متحرك يكطرفه  باشند كه به طور اتوماتيك كف گير را تنظيم نمايد و به طور آزاد و مداوم اين كار را در حالت ها و شرايط مختلف و در يك محدوده 10 سانتي متري بالاتر از سطح آب انجام دهد. با افزايش تعداد سرريزها ظرفيت پاكسازي نيز افزايش می يابد.

محوطه استخر

مساحت حاشیه استخرهای روباز از استخرهای سرپوشیده بیشتر است. در استخرهاي روباز نسبت مساحت حاشيه به مساحت استخر از 3:1 تا 4:1 برحسب ميزان تراكم جمعيت شناگر تغيير مي كند. در استخرهاي روباز حداقل عرض حاشيه 4 متر است كه در استخرهاي سرپوشيده اين مقدار تا 50 درصد قابل كاهش است يعني 2 متر. حاشيه استخرهاي روباز بايد آفتاب گير و مشرف به آب باشد. تخته شيرجه ها بايددر حاشيه استخر و در سمتي كه پشت به آفتاب قرار مي گيرد نصب شود و در پشت آنها بايد حداقل 2 و 4متر فضا به ترتيب براي استخرهاي روباز و سرپوشيده در نظر گرفته شود. در جايي كه سرسره نصب شده است، عرض حاشيه از پشت سرسره بايد حداقل 2 متر باشد. در استخرهاي مسابقه (ملي يا بين المللي) به تناسب تجهيزات و ابعاد استخر ميزان حاشيه استخر بيشتر از مقادير فوق مي باشد. انتخاب مصالح و اجراي كف سازي حاشيه استخرها نياز به دقت و كنترل زياد دارد به گونه اي كه كليه مراحل اجرا، شامل آماده سازي خاك، زيرسازي، قشر مقاومتي و روسازي بايد مطابق مشخصات فني عمومي و خاص هر كدام از مصالح مورد نظر باشد. حاشيه استخر نياز به شيب ملايم حدود 2 درصد به سمت خارج استخر دارد و پوشش نهايي آن بايد غير لغزنده و مناسب براي راه رفتن با پاي برهنه باشد. حاشيه استخرها بايد قابل شستشو با محلول هاي – استاندارد ملي ايران ضدعفوني كننده مجاز به طور روزانه باشد. روكش هاي جديد مانند پلي پروپيلن، وينيل و يا پوشش هايي از نوع لاستيك براي پوشش حاشيه استخرها به خصوص استخرهاي سرپوشيده علاوه بر تامين خصوصيت هاي مورد نياز از نظر آكوستيك، تنوع رنگ و مرمت داراي امتياز برتر است.

قوانین ساخت استخرلبه استخر

لبه های استخر باید از مصالح بسیار محکم و مقاوم و با دوام و به صورت پیوسته و بدون شکاف و یا گوشه های تیز ساخته شود. لبه ها باید غیر لغزنده و در استخر های روباز در برابر یخ بندان مقاوم باشد. سازه اصلي لبه استخر معمولا از بتن درجا يا قطعات پيش ساخته بتني و يا گاهي مصالح سنگي است. مصالح پوششي لبه هاي استخر ممكن است از جنس وينيل، فايبركلاس، كاشي و يا سنگ پلاك باشد كه هر يك برحسب مشخصات خاص خود در شرايط محيطي و كاربردي مناسب قابل انتخاب می باشد.

تجهیزات دور استخر

در استخرهای شنا تجهیزات و لوازم متنوعی مانند نردبان استخر، سکوهای استارت، تخته شیرچه، طناب و سایر تجهیزات مورد نیلاز با توجه به کاربرد استخر وجود دارد. نحوه چیدمان، شرایط ساخت و شیوه استفاده از آنها در ایمنی شناگران، کاربری وسایل و زیبایی استخر اهمیت بالایی دارد. طراحی زیبا و قرار دادن تجهیزات جانبی استخر به درستی در مکان خود چشم انداز جذابی به استخرها می بخشد. طراحي و اجراي برج بايد با جزئيات دقيق و با ظرافت كامل انجام شود تا با كمترين اشغال فضا امكان ديد و منظره بيشتري براي تماشاچيان و شيرجه روندگان فراهم گردد. الزامات مربوط به ايمني، روش نصب و ميزان تحمل بار سازه ها بايد مطابق استاندارد ملي ايران طراحي و اجرا شود. كليه حفره هاي اتصال بايد در صورت عدم استفاده با درپوش مناسب كاملاً بسته و آب بندي شود، به ويژه در استخرهاي روباز كه براي جلوگيري از يخبندان اين امر بايد
كاملاً مورد توجه قرار گيرد.

فضاهاي جانبي مورد نياز استخرها

فضاهاي جانبي مورد نياز در كنار استخرهاي روباز يا سرپوشيده عبارتند از:

  • فضاي سرويس ها، دوش ها و رختكن هاي جداگانه براي داوران، مربيان و ورزشكاران
  • فضاهاي استراحت و تجديد قوا
  • فضاي آفتابگيري در استخرهاي روباز
  • اتاق هاي كمك هاي اوليه و استقرار امدادگران
  • فضاي اداري و تجهيزات ارتباط جمعي

البته این فضاها به طور کلی در انواع استخرها گفته شده است که با توجه به نوع استخر نیازی به برخی از این فضاها نمی باشد. هر مجموعه استخر شنا بايد داراي تعداد مناسبي اتاق تعويض و نگه داري لباس و نيز امكانات مناسب بهداشتي نظير: توالت، روشويي و دوش باشد. همچنين متناسب با آن آينه، مايع شستشوي دست ، تن و سر ، كاغذ توالت و يا خشك كننده الكتريكي و سطل بايد در محيط اطراف استخر و با فاصله مناسب از آن نصب شود تا امكان رعايت بهداشت شناگران به راحتي فراهم آيد . استفاده از صابون در روشويي ها ممنوع است. همچنين ظرف مناسبي براي نوار بهداشتي خانم ها بايد در محل سرويس هاي بهداشتي وجود داشت باشد. ديوار و كف محل دوش گرفتن بايد كاملا تميز بوده و عاري از ترك و يا هرگونه حفره اي باشد . كف زمين سرويس هاي بهداشتي قبل از شروع به كار استخر بايد كاملا آبكشي شده و عاري از هرگونه مواد زايد و اضافي باشد . تمامي تجهيزات و ملحقات محل دوش گرفتن بايد در تمامي اوقات استفاده شناگران در شرايط کاملاً تميز و بهداشتي باشد. تمامي سرويس هاي بهداشتي و اتاق هاي تعويض لباس بايد داراي سيستم تهويه بوده و اين سيستم همواره به درستي كار كند.

روشنایی استخر

روشنایی استخرهای شنا ممکن است به صورت های مختلفی از جمله نور طبیعی. مصنوعی یا ترکیب هر دو صورت بگیرد. استفاده از روشنايي طبيعي در سالن هاي استخر داراي جذابيت خاصي خواهد بود، مشروط بر آن كه از انعكاس مستقيم و خيره كنندگي آن جلوگيري شود. از اين رو براي مقابله با تابش مستقيم آفتاب به ناچار از وسايل ثانويه اي مانند انواع پرده ها، كركره ها و شيشه هاي تيره رنگ استفاده مي شود. براي استخرهاي سرپوشيده و يا استخرهاي روبازي كه شبها نيز مورد استفاده قرار مي گيرند و همچنين درصورتي كه به هر دليل روشنايي طبيعي روز، نور كافي را براي استخر تامين ننمايد، بايد روشنايي مصنوعي تعبيه شود. نورگيري از سقف يكي از بهترين روش هاي استفاده از روشنايي روز مي باشد كه كمترين مزاحمت را براي شناگران و تماشاچيان ايجاد خواهد كرد. مشروط بر اين كه تابش آفتاب با زاويه حداكثر 50 درجه نسبت به سطح افق وارد محوطه سالن شنا شود.

روشنايي مورد نياز مناطق مختلف استخر به شرح ذيل است:

  • سطح آب: روشنايي بالاي سطح آب بايد حداقل 323 لوكس باشد. البته تحت شرايطي كه كف استخر روشنايي معادل آنچه در بند 2 آمده است داشته باشد. در غير اين صورت حداقل روشنايي يك متر بالاي سطح آب بايد 600 لوكس باشد.
  • زير آب: هنگامي كه در ديواره استخر لامپ كار گذاشته شود، ميزان روشنايي آن نبايد كمتر از 10 وات بر فوت مربع باشد.
  • محوطه استخر : حداقل روشنايي 600 لوكس بايد در محوطه استخرهاي شناي مخصوص مسابقه تامين شود.
  • در صورت استفاده از نور مصنوعي براي روشنايي سالن هاي استخر شنا، شدت نور در بالاي سكوهاي استارت و انتهاي برگشت نبايد كمتر از 600 لوكس باشد . در سالن هاي مخصوص برگزاري مسابقات شيرجه نيز حداقل روشنايي در سطحي معادل يك متر بالاتر از سطح آب بايد برابر 600 لوكس باشد.

تمامي استخرهاي سرپوشيده و يا استخرهاي روبازي كه شنا كردن در شب نيز در آنها انجام مي شود و يا كليه استخرهايي كه از نور طبيعي كافي برخوردار نيستند، بايد به يك سيستم روشنايي اضطراري نيز مجهز
باشند.

پایان

استانداردها و مقرراتی ساخت استخر که به برخی از آنها اشاره شد، مطابق با قوانین و استانداردهای مرکز استاندارد ملی ایران می باشد. رعایت این موارد و قوانین باعث می شود تا استخر شما از نظر ایمنی، بهداشت، سلامت و طول عمر دوام و مقاومت بالایی داشته باشد. دیجی پول مارکت (ساینا تصفیه آریا) به عنوان وارد کننده و تولید کننده تجهیزات استخر، سونا و جکوزی تمامی تجهیزات مناسب برای استخر را با کیفیت بالا و استانداردهای مربوط به تجهیزات استخر ارائه می دهد.

0/5 (0 نظر)
دسته بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت