شماره تماس : 58925000-021

هزینه ساخت استخر و لیست تجهیزات استخر

بازدید: 3,065 بازدید
هزینه ساخت استخر و لیست کامل تجهیزات
Rate this post

هزینه ساخت استخر ، به نوع استخر، مصالح مورد استفاده جهت ساخت و تجهیزات استخر استفاده شده بستگی دارد. فیلتراسیون و تصفیه آب استخر از تجهیزات ضروری در هر استخر می باشد که نیاز به آبی شفاف و بدون کدورات می خواهد. ساخت استخر چه بزرگ، چه کوچک، شخصی، عمومی و یا هر نوع استخری که باشد، برای تاسیس و ساخت آن نیاز به هزینه و تجهیزات استخر می باشد. هزینه ساخت استخر و لیست تجهیزات استخر مورد نیاز برای این کار، بستگی به عوامل زیادی دارد. توجه داشته باشید که هزینه ساخت استخر با توجه به ابعاد و نوع مصالح متغیر می باشد.

اقدامات اولیه ساخت استخر

  • انتخاب نوع استخر

اولین قدم در ساخت استخر این است که تصمیم بگیرید چه نوع استخری برای شما مناسب است. بودجه، سبک زندگی، چشم انداز، فضای در دسترس و سلیقه شخصی شما، همگی نقش مهمی در مناسب بودن نوع استخر دارند. اینکه شما می خواهید یک استخر روی زمین یا زیر زمین بسازید.

  • لوازم و تجهیزات استخر

پس از تصمیم گیری در مورد نوع استخر خود ، اکنون زمان آن رسیده است که به تجهیزات و طراحی استخر خود فکر کنید. علاوه بر فکر کردن به شکل، اندازه و عمق، باید ظاهر و عملکرد کلی استخر شنای خود را نیز در نظر بگیرید. تقریباً امکانات بی پایانی برای ارتقاء استخر شما از سیستم تصفیه گرفته تا گرمایش استخر، نصب تجهیزات جانبی و موارد دیگر وجود دارد.

  • انتخاب تیم سازنده حرفه ای

هنگامی که تجهیزات مورد نیاز برای ساخت استخر خود را انتخاب کردید، اکنون زمان آن رسیده است که یک تیم حرفه ای را برای ساخت استخر و نصب تجهیزات استخر استخدام نمائید. پیدا کردن پیمانکار مناسب برای ساخت استخر نیاز به تحقیق و بررسی دارد. با سازنده در مورد استخری که می خواهید برایتان بسازد صحبت کنید و از منابع متعدد نقل قول دریافت کنید.

  • دریافت مجوز ساخت استخر

دریافت مجوزهای ساخت استخر یکی از مراحل ساده و ارزان است، اما به دلایل متعدد، یک مرحله مهم در ساخت استخر است. مجوزها برای اطمینان از ایمن بودن استخر شما وجود دارد و اگر رعایت نکنید، ممکن است متحمل جریمه های زیادی شوید! پس از دریافت مجوز، در نهایت می توانید شروع به ساخت استخر رویایی خود کنید.

  • حفاری و ساخت

پس از تهیه طرح استخر، یافتن سازنده مورد اعتماد و مرتب کردن مدارک خود، ساخت استخر آغاز می شود. وقت آن است که حفاری را شروع کنید و بنابراین می توانید شروع به ساخت استخر خود نمائید. مراحل ساخت استخر به شرح زیر است:

  1. حفر زمین برای ساخت استخر
  2. فولاد کاری، لوله کشی و نصب خطوط برق و آب
  3. نصب پوسته بتن، فایبرگلاس یا وینیل
  4. نصب تجهیزات استخر و محوطه سازی
  5. پر کردن استخر، افزودن مواد شیمیایی و راه اندازی استخر

برنامه ریزی استخر رویایی شما می تواند سخت تر از آن چیزی باشد که در ابتدا به نظر می رسد.

هزینه ساخت استخر

عوامل موثر بر هزینه ساخت استخر

عواملی بسیاری در طراحی و ساخت استخر برای بدست آوردن هزینه تاثیر گذار هستند و همین موضوع باعث می شود تا نتوان قیمت دقیق و ثابتی را در ساخت یک استخر اعلام نمود. در زیر عواملی را که بر هزینه ساخت استخر تاثیر گذار هستند را شرح داده و آنها را بررسی می نماییم. در ابتدا باید سه مرحله جهت ساخت استخر را برایتان شرح دهیم. این سه مرحله عبارتند از:

  1. هزینه های مربوط به حفاری و ساخت و مصالح مورد نیاز در ساخت استخر
  2. هزینه های مربوط به موتور خانه و لوازم و تجهیزات مورد نیاز در استخر
  3. هزینه های مربوط به نگهداری از استخر و تجهیزات استخر

در ادامه به شرح این سه مرحله پرداخته و هزینه های مربوط را بررسی می کنیم.

هزینه حفاری و مصالح مورد نیاز در استخر

  • ابعاد استخر

اولین و ضروری ترین مساله در ساخت یک استخر انتخاب زمین مناسب برای تاسیس استخر می باشد. پس از آنکه زمین استخر مشخص شد. باید ابعاد استخر اندازه گیری شده و تعیین شود.ابعاد اتسخر در هزینه ساخت استخر تاثیر بسیاری دارد. زیرا هرچه ابعاد استخر بزرگتر باشد، هزینه های خاک برداری و حفاری، تعداد آرماتورها، حجم بتن و سیمان مصرفی و مصالح مورد نیاز و سایر تجهیزات ببیشتر می شود. همچنین در میزان آب مصرفی نیز تاثیر گذار است.

  • مصالح مورد استفاده

در ساخت یک استخر می توان از استخرهای پیش ساخته و آماده که اغلب از جنس فایبرگلاس می باشد و روی زمین قرار می گیرد استفاده کنید که تا حدودی از هزینه های اولیه شامل هزینه مصالح و ساخت استخر مه  و در هزینه ها صرفه جویی می شود. زمانی که قرار است یک استخر ساخته شود، نیاز دارد تا ابتدا گود برداری در ابعاد مشخص شده صورت گیر و پس از گود برداری، با توجه به بدنه استخرتان هزینه ها محاسبه می شود. بدنه استخر می تواند به سه صورت باشد:

  1. استخر بتنی
  2. استخر فایبرگلاس
  3. استخر وینیل

در ساخت استخرهای بتنی پس از حفاری، عملیات بتن ریزی و آرماتور بندی انجام می گیرد، که از با دوام ترین و مقاومترین نوع استخرها با طول عمر بالا می باشد.  در طراحی این نوع استخرها می توان دیواره های استر را رنگ آمیزی کرده و یا از کاشیهای تزئینی یا سرامیک در دیواره ها برای زیباتر شدن استفاده کرد. رنگ امیزی یا کاشی کاری دیواره های داخلی استخر و یا استفاده از شیشه در افزایش جذابیت و نمای استخر می تواند بسیار زیبا و چشم گیر باشد اما باید توجه داشته باشید که هزینه ها را افزایش می دهد. نکته دیگر این است که اگر دیواره ها کاشی کاری نشود و رنگ امیزی شود در صورت وجود ایرادات جزئی می توان بدون مراجعه به متخصص آنها را برطرف کرد.

استفاده از مصالحی نظیر سرامیک به جای رنگ، یا آجر به جای بتن و سیمان تاثیر بسیاری بر زیبایی ظاهری محیط استخر و البته هزینه ساخت استخر خانگی دارند. برای مثال هزینه ساخت استخر بتنی به نسبت سایر مصالح بسیار به صرفه تر است. استفاده از بتن و سیمان یا رنگ آمیزی استخر این موقعیت را فراهم می آورد که در مواقع ضروری، تعمیرات جزئی را بدون کمک نیروی متخصص و هزینه ی کمتری به انجام برسانیم. هزینه ساخت استخر بتنی در این مرحله در حدود متری ۱۰ میلیون تومان می باشد که می تواند کمی بیشتر یا کمتر نیز برآورد شود و این مبلغ در آینده ای دور یا نزدیک به علت نوسانات بازار تغییر پذیر می باشد در نتیجه جهت استعلام قیمت ساخت و طراحی استخر حتما با طراحان و سازندگان استخر تماس بگیرید.

نوع دیگر استخرها، استخرهای فایبرگلاس می باشد که در درون زمین قرار می گیرد و در حدود متری ۵ میلیون تومان به بالا می باشد. از مزایای این نوع استخرها می توان به سرعت ساخت بالا و هزینه کمتر نسبت به استخرها بتنی اشاره کرد. اما طول عمر کمتری نسبت به استخرهای بتونی دارند.

ارزانترین نوع استخرها استخرهایی با پوشش مقاوم وینیل می باشند. استخرهای وینیلی به راحتی و سرعت قرار داده می شوند و تنها باید در هنگام کشیدن این روکشها دقت زیادی انجام گیرد تا صاف کشیده شود. طول عمر پایین این نوع استخر ها از معایب استخرهای وینیلی می باشد. بدین صورت که پس از چند سال از بین می رود. برآورد هزینه در این نوع استخرها برای هر مترمربع چیزی در حدود دو میلیون تومان می باشد.

هزینه ساخت استخر و تجهیزات استخر

انواع استخر

سه نوع اصلی از استخرهای درون زمینی وجود دارد. به ترتیب محبوبیت آنها عبارتند از:

  • بتن
  • وینیل
  • فایبرگلاس

استخرهای بتنی واقعاً به صورت سفارشی ساخته می شوند و می توانند تقریباً به هر اندازه، شکل یا عمقی شکل بگیرند. این استخرها اغلب استخرهای گونیت یا شاتکریت نامیده می شوند زیرا بتن به دیوارها می شود. پس از خشک شدن بتن، استخر گچ کاری شده، رنگ آمیزی شده و با یک سطح بافت دار یا کاشی کاری می شود. نصب یک استخر بتنی بیشتر از هر نوع دیگری طول می کشد(معمولا بین سه تا 12 هفته) اما این استخر قوی ترین و بادوام ترین نوع استخر است. در واقع، امروزه استخرهای بتنی زیادی وجود دارند که بیش از 50 سال عمر دارند و بر خلاف انواع دیگر استخرهای درون زمینی، استخرهای بتنی موجود را می توان بازسازی، بزرگتر و به روز کرد.

استخرهای وینیل از یک آستر انعطاف پذیر از پیش ساخته شده ساخته شده اند که در سوراخ حفاری شده قرار می گیرد. روی یک قاب تقویت‌شده از فولاد، آلومینیوم یا پلیمر غیرخورنده نصب می‌شود. اکثریت قریب به اتفاق استخرهای وینیل مستطیلی هستند، اما آسترهای L شکل و آزاد توسط برخی از تولیدکنندگان طراحی شده است. زمان ساخت برای ساخت استخر با روکش وینیل معمولاً یک تا سه هفته است. هنگام در نظر گرفتن استخر وینیل، توجه داشته باشید که برخی اشیاء تیز می توانند ، آستر را سوراخ کنند. در حالی که لاینرها قابل تعمیر هستند، بهتر است یکی را انتخاب کنید که حداقل 20 تا 30 میلی متر (حدود ¾ تا 1 اینچ) ضخامت داشته باشد.

استخرهای فایبرگلاس در کارخانه در یک کاسه غول پیکر ساخته می شوند که توسط جرثقیل در سوراخ حفاری شده قرار می گیرد. در نتیجه، استخرهای فایبرگلاس را می توان بسیار سریعتر از انواع دیگر استخرها نصب کرد. در برخی موارد، تا سه روز. استخرهای فایبرگلاس دارای روکش ژل بسیار صافی هستند که بسیار بادوام و مقاوم در برابر لکه هستند و بر خلاف استخرهای بتنی، فایبرگلاس غیر متخلخل است، بنابراین از مواد شیمیایی کمتری برای استخر استفاده می کند و جلبک کمتری را در خود جای می دهد.

با این حال، استخرهای فایبرگلاس در اندازه ها و شکل های کمتری نسبت به استخرهای بتنی یا وینیلی هستند، که اگر حیاط خلوت کوچک یا منحصر به فرد دارید ممکن است مشکل ساز باشد و استخر بزرگ قالب‌گیری شده باید از طریق کامیون حمل شود، که ممکن است مجبور شود ، مسیری طولانی را به سمت خانه شما طی کند.

هزینه ساخت استخر

مقایسه هزینه ها در انواع استخرها

نمی توان به طور دقیق گفت که هزینه ساخت استخر شما چقدر خواهد بود. زیرا قیمت ها و هزینه هابسته به محل زندگی شما، شرایط خاک، سیستم گردش آب و نوع و اندازه استخر و تجهیزات استخر خریداری شده بسیار متفاوت است. البته فصل و زمان ساخت استخر نیز می‌تواند بر قیمت تأثیر گذار می باشد، زیرا بسیاری از پیمانکاران برای استخرهایی که در خارج از فصل شنا ساخته می شوند ، زمانی که کار کم است، تخفیف ارائه می‌دهند. اما به طور کلی می توان گفت، استخرهای بتنی گران‌ترین نوع استخر هستند، ولی در عین حال بادوام ترین نوع استخر می باشد و پس از آن وینیل و فایبرگلاس قرار دارد.

هزینه تاسیس موتورخانه و تجهیزات استخر

علاوه بر هزینه های مربوط به ساخت و طراحی استخر هزینه های دیگری نیز برای داشتن یک استخر باید صرف کنید. شاید بسیاری از کسانیکه تصمیم به ساخت یک استخر می کنند، توجه زیادی به تجهیزات مورد نیاز در استخر نداشته باشند. اما بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید که بدون داشتن تجهیزات استخر مناسب برای یک استخر، نمی توانید استخری عالی با ماندگاری و طول عمر بالا داشته باشید. در ساخت یک استخر چه کوچک و چه بزرگ نیاز به تجهیزاتی می باشد که در زیر به آنها اشاره مختصری می شود:

سیستم فیلتراسیون و گردش آب استخر

سیستم گردش آب استخر، شامل پمپ استخر، فیلتر استخر، شیرآلات و لوله کشی برای این تجهیزات می باشد. در واقع می توان گفت، به کمک سیستم گردش آب، تمام آب استخر به سمت موتورخانه هدایت می شود و پس از عبور از تمامی تجهیزات موتورخانه، دوباره به سمت کاسه استخر و جکوزی باز‌ گردانده می شود.

  • پمپ استخر 

پمپ استخر، وظیفه گردش آب استخر و سیرکوله کردن آب را بر عهده دارد تا آب استخر ساکن نباشد. همچنین موظف است، آب را از بخش های مختلف استخر مکش کرده و به سمت فیلتر استخر هدایت نماید. پمپ استخر اصولا دارای یک صافی و سبد در جلوی خود می باشد، که از ورود زباله های درشت به داخل فیلتر استخر، جلوگیری می کند.  قیمت پمپ استخر با توجه به انواع پمپ استخر موجود در بازار و با توجه به برندهای مختلف آن ۵ میلیون تومان به بالا می باشد. در این بین برندهایی همچون هایوارد و هایواتر به دلیل کیفیت بالای خود می توانند گزینه های مناسبی باشند. اما اگر به دنبال یک پمپ استخر معمولی و پمپ ارزان و با کیفیت معمولی هستید، هرگز به سراغ این پمپ استخری نیایید.

  • فیلتر استخر

پس از آنکه پمپ آب را مکش می کند، آنرا به سمت فیلتر استخر هدایت می کند تا با عبور از فیلتر استخر، تمام املاح آلودگیهای آب گرفته شده و پس از عمل فیلتراسیون به استخر برگردانده می شود. پس از ورود آب به فیلتر استخر، آب از رسانه های فیلتر (شن و ماسه، کارتریج و شبکه دیاتومه) عبور کرده و املاح و آلودگی ها را داخل فیلتر گذاشته و به استخر برمی گردد. فیلترهای استخر در انواع مختلف (شنی، دیاتومه و کارتریجی) در بازار موجود می باشد که هر یک دارای برندها و انواع مختلفی می باشد. در میان این نوع فیلترها، فیلترهای شنی بیشتر مورد استنفاده قرار می گیرد و قیمتی آن، از 8 میلیون تومان به بالا می باشد.

  • لوله کشی و تاسیسات

از دیگر عوامل موثر بر هزینه ساخت استخر لوله ها و تاسیسات است. مراقبت از لوله ها مانع بروز پوسیدگی و ترک جداره ی لوله ها و در نهایت افزایش عمر مفید آن ها می شود. حتما برای سیستم گردش آب خود از بهترین لوله برای استخر استفاده کنید. لوله های UPVC بهترین گزینه برای استفاده در سیستم لوله کشی استخر هستند. به دلیل وجود کلر و مواد شیمیایی دیگر جهت ضدعفونی کردن آب استخر، تا جای ممکن باید از بکار بردن تاسیسات فلزی دوری کرد و به جای آن از لوازم غیرفلزی استفاده کرد که در این میان جنس UPVC بهترین لوله برای استخر های خانگی می باشد.

  • گرمایش آب استخر

به منظور مراقبت از استخر و تاسیسات آن و همچنین سلامت شناگران، دمای آب استخر نباید کمتر از 22 و بیشتر از 28 درجه ی سانتی گراد باشد و دمای محیط باید 2 تا 3 درجه بیشتر از دمای آب تنظیم شود و ذرات معلق و مواد کلوئیدی آب باید به حداقل برسند. در تأسیسات استخر ، از هیتر ها جهت افزایش دمای آب استفاده می شود. شرایط آب و هوایی شهر محل ساخت، قرار گرفتن استخر در فضای آزاد یا سرپوشیده، تغییر فصول و تاثیرات دما و رطوبت بر تجهیزات و سازه ی استخر از فاکتورهای مهم در تعیین میزان گرمایش آب استخر می باشد. که بر هزینه استخر نیز تاثیر گذار است.

  • سیستم کلرزن و تنظیم PH

در تعیین هزینه ساخت استخر پارامترهای شیمیایی آب استخر با توجه به تاثیر آب بر محیط و مصالح، از اولویت های ضروری است. PH آب برای استخر های شنای خانگی حدود 2.7 تعیین شده است. تنظیم PH آب نه فقط برای محافظت از مصالح و دیواره های استخر که برای حفظ بهداشت آب استخر و سلامت پوست و چشم شناگران نیز بسیار مهم است. رسوب زدایی از دیگر عوامل موثر بر هزینه استخر می باشد.

تمامی مطالبی که گفته شد نشان می دهد ما نیاز به یک سیستم ضدعفونی کننده و تمیز کننده آب استخر داریم تا مانع کدر شدن و آلودگی آب استخر شده و باعث شود، استخر جلبک شده و یا آب استخر سبز شود. در بین تجهیزات گفته شده قرار دادن یک کلرزن در سیستم فیلتراسیون سبب می شود تا کلر به طور منظم به اب استخر اضافه شده و آب را ضدعفونی نماید. تنطیم کلر استخر هم کاملا دستی و بوسیله کلر زن های شناور انجام می شود و هم می توان به وسیله کلرزن های اتومات انجام گیرد. با توجه به نوع کلرزنی که شما در استخرتان استفاده می کنید، می توان هزینه ای بین چهارصد هزارتومان به بالا را پیش بینی کرد ، که قیمت آنها بستگی به حجم آب استخر دارد.

هزینه ساخت استخر و تجهیزات استخر

هزینه نگهداری از استخر و تجهیزات استخر

پس از آنکه شما استخرتان را ساخته و طراحی کردید و تجهیزات مورد نیاز استخر آنرا هم تهیه نمودید، اکنون زمان بهره برداری از استخر فرا رسیده است. اما شما نباید فقط از استخر استفاده نمایید و به استخر و تجهیزات آن که هزینه زیادی برایتان به بار آورده بی توجه باشید و باید هزینه هایی را همواره در نظر بگیرید تا استخرتان طول عمر بیشتری داشته باشد و نیاز به صرف هزینه های بالا نباشد. نگهداری استخر بسته به ابعاد آن هزینه بر دوش شما خواهد داشت. تمیز کردن یک استخر با هر ابعاد نیازمند کفشور و مواد شیمیایی همچون قرص کلر می باشد. همچنین جهت نظافت استخر باید از جارو استخری استفاده کرد. همچنین دمای آب استخر باید همواره در حالت تعادل باشد. تمامی این ها دارای هزینه های متفاوتی می باشد، که به طور دقیی نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد و برآورد قیمت داشت.

در پایان

در جمع بندی کلی، برای ساخت یک استخر و برآورد هزینه های مربوط به ساخت استخر نمی توان قیمت مشخصی تعیین کرد. به خصوص در این دوران که قیمت هر وسیله و تجهیزاتی به صورت لحظه ای تغییر می کند. پس نمی توان به طور دقیق و درست قیمت را محاسبه کرده و قرار داد. دیجی پول مارکت(ساینا تصفیه آریا) طراحی و ساخت استخر از صفر تا صد را برعهده می گیرد و علاوه بر استفاده از طراحان باتجربه و متخصص در ساخت استخر، کلیه تجهیزات استخر با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیارتان قرار می دهد تا از تجربه ساخت یک استخر عالی لذت ببرید.

0/5 (0 نظر)
دسته بندی آموزش
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت