شماره تماس : 58925000-021

انواع استخرهای شنا

بازدید: 4,964 بازدید
استخر شنا
Rate this post

انواع استخرهای شنا بر اساس اندازه و شکل ساخته و طراحی می شود. علاوه بر شکل ظاهری ، استخر ها از نظر کاربرد و جنس سازه ها نیز با یکدیگر متفاوت هستند. استخرها حوضچه های ساخت دست بشر می باشند که با ذخیره آب در آنها می توان در آن شنا، آبتنی و ورزش کرد. استخر سازه ای مصنوعی است که مانند یک مخزن، آب مورد نیاز برای کاربردهای مختلف را ذخیره می کند. از مهمترین کاربردهای استخر ها، شنا، آبتنی، ورزش و گاهی اوقات جهت آب درمانی از آن استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت استخر های شنا در هر اندازه و شکلی باشند و هر نوع سازه ای در آنها مورد استفاده قرار بگیرد، نیاز به تجهیزات استخر برای فیلتراسیون، گرمایش و ضدعفونی و تمیز کردن آب دارند. فیلتر استخر ، پمپ استخر ، کلرزن استخر ، مبدل استخر و سایر لوازم استخر ، از جمله تجهیزاتی می باشد که شما پس از ساخت استخر به آنها نیاز خواهید داشت.

تاریخچه استخر شنا

استخرهای شنا به شکل امروزی تقریبا از اواسط قرن نوزدهم مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت. دسته بندی انواع استخرهای شنا بر اساس موضوع مورد بررسی انجام می شود. انواع استخرهای شنا بر اساس اندازه و شکل،نوع کاربری و نوع مصالح و سازه مورد استفاده در آن ها به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود. از نظر سازه ای، استخرهای شنا به دسته های:

  • استخر بتنی
  • استخر فایبرگلاس
  • استخر وینیلی

تقسیم بندی می شوند. در رم و یونان باستان از استخرهای مصنوعی برای مقاصد ورزشی و نظامی و به منظور آموزش مهارت های آبی استفاده می شد. در فرهنگ واژگان فارسی، استخر به معنی آبگیر، تالاب و حوض بزرگی که آب در آن جمع می شود آمده است. در سال ۱۸۹۶ پس از شروع بازی های المپیک به شیوه ای نوین و برگزاری مسابقات شنا بود که طراحی و ساخت استخرهای شنا به سرعت رشد کرد و به تدریج استخرهای شنای عمومی در شهرهای مختلف جهان ساخته شد. پس از جنگ جهانی اول، تمایل عمومی برای برگزاری مسابقات شنا بیشتر شد. در این میان، استانداردهای مرتبط با استخرها نیز تدوین و منتشر شد و ضرورت آموزش صحیح فنون شنا اهمیت دو چندان پیدا کرد. پس از جنگ جهانی دوم، گرایش عمومی برای ساخت استخرهای خانگی نیز افزایش یافت و استخرها جای خود را در ساختمان های مسکونی نیز باز کردند.

انواع استخر شنا

استخرها از دیدگاه های مختلف به گروه های متفاوتی تقسیم بندی می شوند. در حال حاضر با پیشرفت های روز افزون در زمینه فناوری، مواد و روش های ساخت، هر روزه شاهد روش های جدیدی برای ساخت استخرها هستیم. از یک دیدگاه می توان استخرها را از نظر نوع کاربری تقسیم بندی کرد. از دیدگاهی دیگر، جنس سازه استخر است که معیار تقسیم بندی قرار می گیرد. گاهی اوقات نیز موقعیت سازه استخر نسبت به زمین مبنای این تقسیم بندی خواهد بود. در هر صورت، تقسیم بندی انواع استخرهای شنا از دیدگاه های مختلفی امکان پذیر است. استخرها را از دیدگاه کاربری می توان در گروه های زیر طبقه بندی نمود:

  •  استخرهای اقیانوسی
  •  استخرهای عمومی
  •  استخرهای تمرینی
  •  استخرهای خصوصی
  • استخرهای قهرمانی
  • استخرهای درمانی
  • آبگیرهای طبیعی یا استخرهای بیکران

در ادامه به معرفی استخرهای شنا که برای کاربردهای مختلف ساخته شده و با نام های مختلف شناخته می شود را به طور مختصر خدمتتان معرفی می کنیم.

 

انواع استخرها بر اساس اندازه و شکل

استخرهای اقیانوسی

این دسته از استخرها در شهرهای ساحلی و در کنار اقیانوس ها یا دریاها ساخته می شوند. آب مورد نیاز این استخرها به وسیله جزر و مد آب در طول شبانه روز تامین می شود. آب اضافی نیز از دیواره استخر سرریز نموده و به دریا می ریزد.

 

انواع استخرها بر اساس اندازه و شکل

استخرهای عمومی

استخرهای عمومی اغلب زیر مجموعه ای از مراکز ورزشی هستند که در آنها قسمت های مختلفی مانند استخر آب گرم، استخر سرپوشیده، استخر سرباز، استخر کودکان و غیره در نظر گرفته می شود. استخرهای سرباز معمولا در مناطق گرمسیر مورد استفاده قرار می گیرند. در استخرهای بزرگ و عمیق معمولا سکوی شیرجه در نظر گرفته می شود. البته سکوی شیرجه تنها باید در استخرهای با عمق کافی تعبیه شود،به طوری که شیرجه زدن افراد خطری را برای آنها ایجاد نکند. استخرهای عمومی اکثرا به شکل مستطیل با ساخته می شوند. ولی به جز ابعاد استاندارد یاد شده، این استخرها را می توان به هر اندازه یا شکل دیگری نیز ساخت. استخرهای کودکان نیز با عمق بسیار کم و به شکل های متنوع ساخته می شوند.

 

انواع استخرها بر اساس اندازه و شکل

استخرهای تمرینی

در دو دهه گذشته، استخرهای تمرینی به عنوان نوع جدیدی از استخرها پا به عرصه ظهور گذاشته اند. این استخرها معمولا در ابعاد کوچک (معمولا بین ۲٫۵m×۵٫۰m یا ۸٫۲ft×۱۶٫۴ft) ساخته می شوند. به این ترتیب با ایجاد یک جریان آب مصنوعی، شناگر بدون آن که از جای خود حرکت کند، به صورت در جا شنا می کند. استخرهای تمرینی با نام های دیگری مانند ماشین های شنا و استخرهای شنای قدرتی نیز شهرت دارند.

 

انواع استخرها بر اساس اندازه و شکل

 

استخرهای خصوصی

به طور کلی، ابعاد استخرهای خصوصی کوچکتر از استخرهای عمومی در نظر گرفته می شود. در استخرهای خانگی عملا هیچ محدوده مشخصی چه از نظر شکل کلی استخر و چه از نظر ابعاد آن وجود ندارد. استخرهای خصوصی را می توان در دو نوع دائمی و یا موقتی ساخت. استخرهای موقتی که پایین تر از سطح زمین قرار می گیرند را می توان در فصل زمستان جمع کرد و دوباره در فصل تابستان در محل خود مستقر نمود.

انواع استخرها بر اساس اندازه و شکل

 

استخرهای قهرمانی

مشخصات استخرهای قهرمانی که در مسابقات بین المللی مورد استفاده قرار می گیرند توسط فدراسیون شنا تعیین می شود. بر مبنای استانداردهای این فدراسیون، طول استخرهای قهرمانی 50×25 متر و حداقل عمق آن 1.35 متر می باشد. برای آنکه امکان برگزاری مسابقات در تمام طول سال وجود داشته باشد، استخرهای قهرمانی معمولا به صورت سرپوشیده ساخته شده و محوطه داخل استخر به سیستم گرمایشی مناسب تجهیز می شود. استخرهای ویژه المپیک نیز زیرمجموعه ای از استخرهای قهرمانی هستند که مشخصات آنها دقیقا باید با معیار های FINA مطابقت داشته باشد. طول و عرض این استخرها به ترتیب باید 25×50 متر باشد. عرض آنها معمولا به هشت مسیر مجزا تقسیم می شود که عرض هر یک از این مسیرها باید ۲.۵ متر باشد. ضمن آن که در دو طرف استخر نیز باید دو محوطه 2.5 متر در نظر گرفته شود. دمای آب استخرهای المپیک باید بین (۲۵-۲۸°c(77-82.4°f و شدت روشنایی فضای داخل آنها به طور متوسط باید ۱۵۰۰ lux باشد.

انواع استخرها بر اساس اندازه و شکل

استخرهای درمانی

بهره گیری از خواص درمانی آب از سالیان بسیار دور مورد توجه بشر بوده است، به طوری که پیشینه آن به حدود چهار هزار سال پیش از مسیح باز می گردد. آب درمانی عبارت است از به کارگیری یخ، بخار یا آب گرم یا سرد به طوری که هدف از آن بهبود وضعیت جسمانی، از بین بردن ناراحتی های فیزیکی و بهبود عملکرد بدن باشد. استخرهای درمانی به گروه های :

  • استخرهای آبگرم (خود به دو گروه استخرهای گردابی و استخرهای هوایی تقسیم می شوند)
  • سونای خشک
  • حوضچه های آب سرد و بخار
  • استخرهای آب گرم طبیعی

دسته بندی می شوند.

جکوزی یا استخرهای گردابی 

این نوع استخر های شنا ، استخرهایی هستند که بین عامه مردم به جکوزی شهرت دارند. واژه جکوزی در واقع از نام شرکتی به همین نام گرفته شده که توسط هفت برادر ایتالیایی در کشور آمریکا ساخته شده است. استخرهای گردابی برای اولین بار توسط شرکت جکوزی به تولید انبوه رسید. خیلی زود در سراسر جهان این استخرها با نام جکوزی شناخته شدند. جکوزی ها در واقع زیر مجموعه ای از استخرها هستند که برای آب درمانی به ویژه ماساژ آبی مورد استفاده قرار می گیرند. در جکوزی ها آب از طریق تعدادی نازل با فشار زیاد به داخل استخر هدایت می شود. این جریان آب پر فشار علاوه بر خواص درمانی در قسمت های مختلف مانند گردن، پشت پاها، تاثیر آرام بخش و لذت بخشی نیز دارد.

استخرهای هوایی

یکی از انواع استخرهای شنا ،که به آنها حمام های هوا نیز گفته می شود و شباهت بسیار زیادی به جکوزی دارند، استخرهای هوایی می باشد. تفاوت مهم این استخرها با جکوزی آن است که در استخرهای هوایی ، به جای آب ، هوا از طریق نازل های تعبیه شده در کف استخر به داخل آب دمیده می شود که موجب ایجاد تلاطم خفیف و تاثیر ماساژ گونه بسیار ملایمی بر روی پوست می شود. به لحاظ اقتصادی استخرهای هوایی پر هزینه تر از استخرهای گردابی هستند. در شرایط یکسان پمپ بزرگتری باید در آنها مورد استفاده قرار گیرد که علت آن این است که در استخر هوایی جریان هوا از کف استخر که تحت بیشترین فشار قرار دارد، به داخل کاسه استخر دمیده می شود. بنابراین برای ورود هوا به داخل استخر فشار ناشی از وزن تمام آب باید توسط پمپ خنثی شود. به تدریج که حباب های هوا به سمت بالا حرکت می کنند، فشار وارد بر آنها نیز کمتر می شود. بدین ترتیب است که حباب ها منبسط می شوند تا در نهایت در سطح آب از بین رفته و وارد هوا شوند.

درست است که استخرهای گردابی و هوایی هر دو خواص درمانی دارند، ولی تکیه بر خواص درمانی در استخرهای هوایی بسیار بیشتر از استخرهای گردابی است. از این جهت بسیار بعید است که در مجموعه های ورزشی و استخرهای عمومی که صرفا برای ورزش و تفریح در نظر گرفته شده اند، با استخرهای هوایی مواجه شوید. این استخرها امروزه تنها در مراکز آب درمانی و مراکز توان بخشی مورد استفاده قرار می گیرند.

سونا خشک و بخار

شاید به نظر خنده دار برسد، اما یکی از انواع استخرهای شنا ، علی رغم آنکه سونا در گروه استخرها جای نمی گیرد، سونا می باشد، ولی به عنوان مکان های جانبی استخر و در گروه کاربردهای آب درمانی جای می گیرد. سونا خود به دو گروه سونای خشک و بخار تقسیم می شود. در سونای خشک از هوای گرم و خشک برای افزایش دمای محیط و افزایش شدت تعریق بدن استفاده می شود. در سونای خشک بدن در رطوبت نسبی بسیار پایین در معرض دمای یاد شده قرار می گیرد . به این ترتیب علی رغم دمای بسیار بالای هوا، شرایط آسایش انسان بر روی نمودار سایکومتریک در منطقه مناسبی قرار می گیرد،به طوری که انسان قادر به تحمل این هوا خواهد بود. اما وضعیت در سونای بخار کمی متفاوت است. در سونای بخار افزایش تعریق با استفاده از بخار گرم با دمای تقریبی ۵۰-۴۰ درجه سانتیگراد در رطوبت نسبی تقریبا ۱۰۰% انجام می گیرد. در صورتی که دمای بخار از محدوده یاد شده بیشتر باشد، مشکلات متعددی از قبیل تورم، ایجاد تاول و سوختگی پوست برای افراد ایجاد می شود. استفاده از سونای خشک برای افرادی که دارای ناراحتی ریوی هستند چندان توصیه نمی شود. زیرا شرایط سونای خشک موجب تحریک ریه و وخیم تر شدن بیماری فرد می شود.

حوضچه آب سرد

یکی دیگر از انواع استخرهای درمانی حوضچه آب سرد هستند. آب سرد علاوه بر خواص آرام بخش، تاثیر بسیار مطلوبی بر کاهش تورم و التهاب پوست دارد. همچنین برای رفع سردرد یا کاهش دمای بدن افراد بیمار نیز گاهی از این استخرها استفاده می شود.

استخرهای آب گرم طبیعی

استخرهای آب گرم نوع دیگر از استخرهای درمانی است که در آنها معمولا آب گرم مملو از مواد معدنی از درون زمین می جوشد. این دسته از استخرها نیز جایگاه قابل توجهی در آب درمانی دارند. در برخی از استخرهای مصنوعی نیز برای درمان بیماران، مواد مختلفی به منظور دستیابی به هدف خاص به آب تزریق می شود که هدف از آن تنها استفاده درمانی است.

آبگیرهای طبیعی

آبگیرهای طبیعی که گاهی به آنها استخرهای بدون لبه یا استخرهای بیکران نیز گفته می شود، گروهی از استخرها هستند که هیچ مرز مشخصی برای آنها قابل تعیین نیست. این آبگیرها معمولا در بستر کوهها، سواحل اقیانوسها، دریاها و قله کوهها شکل می گیرند. در آبگیرهای مصنوعی معمولا از دو سیستم گردش آب متفاوت استفاده می شود. یکی از این سیستم های مشابه با سیستم گردش آب متداول استخرهاست که در آن آب استخر پس از عبور از فیلترها و گرمکن به قسمت اصلی استخر پمپ می شود. سیستم دوم در این استخرها سیستم گردش آب در کناره های آبگیر است. در این سیستم آب پس از عبور از فیلترها در مجرای جمع آوری انباشته شده و سپس توسط پمپ به استخر فوقانی ارسال می شود.

کلام پایانی

استخر شنا ، محیطی سرگرم کننده و لذت بخش هم برای تفریح و هم برای شنا و ورزشمی باشد. انواع استخرهای شنا در هر شکل و کاربردی نیاز به تجهیزات استخر مناسب دارند. در میان لوازم مورد نیاز استخز ، فیلتر استخر و پمپ استخر از مهمترین نیازهای استخر شنای شما می باشد. ساینا تصفیه آریا ، مفتخر است با بهره گیری از تجربیات ارزشمند و موفق در دو دهه گذشته و با دراختیار داشتن پرسنل با تجربه و مجرب و با رعایت استانداردهای کیفی با شتابی بیشتر از گذشته، جایگاه خود را در زمینه واردات و فروش تجهیزات استخر و سونا و جکوزی در کشور ارتقا دهد. در همین راستا با هدف ارائه خدمات فروش و پس از فروش متناسب با نیاز مشتری اقدام به معرفی و ارائه محصولات ممتاز و با کیفیت به مشتریان گرامی نموده است. برای خرید و استعلام قیمت با شماره 58925000-021 تماس بگیرید و یا به سایت digipoolmarket.com مراجعه نمائید.

5/5 (1 نظر)
دسته بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت