شماره تماس : 58925000-021

تعویض سیلیس فیلتر استخر

بازدید: 2,539 بازدید
شن و ماسه فیلتر شنی استخر
Rate this post

شن و ماسه فیلتر استخر

یک فیلتر استخر کارآمد، ارزان و با نگهداری آسان مهمترین هدف یک استخر دار، زمان انتخاب فیلتر استخر می باشد. هیچ کس دوست ندارد، زمان و پول خود را صرف اطمینان حاصل کردن از درست کارکردن فیلتر استخر نماید. یکی از مهمترین بخش ها در فیلتر استخر، شن و ماسه فیلتر یا سیلیس فیلتر استخر می باشد. شن و ماسه خوب،دارای مزایای بسیاری است. از جمله:

  • به ندرت مسدود می شود.
  • عملکرد خوبی دارند.
  • دریافت آب شفاف
  • تعویض شن و ماسه هر چند سال یکبار

در این مقاله شما می آموزید چگونه شن و ماسه فیلتر استخر خود را تعویض کنید؟ چه نوع سیلیسس برای فیلتر مناسب است؟ چه شن و ماسه را باید تعویض نمایید؟ در این صورت و با دانستن جواب این سوالات دیگر نیازی نیست تا دائما آب استخرشما آلوده باشد و شما مدام دنبال راهی برای از بین بردن آلودگی ها و کدورات آب نمایید.

شن و ماسه استخر چیست؟

فیلتر استخر شما، باکتری های مرده، جلبکها، آلودگی های آب و تمامی اجسام ریزی که با چشم دیده نمی شوند را به دام می اندازد، تا باعث کدورت آب و یا بیماری شناگران نشوند. شن و ماسه موجود در فیلتر که به آن رسانه فیلتر گفته می شود، این آلودگی ها را به دام می اندازد. استفاده از شن و ماسه جهت فیلتراسیون آب بسیار عالی است و عملکرد فوق العاده ای دارد. به همین دلیل در سایر سیستم های فیلتراسیون آب مانند تصفیه فاضلاب، سیستم های سپتیک و حتی برای آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد.

از نظر بسیاری از افرادی که آموزش ندیده اند و یا اطلاعات کمی در این زمینه دارند، بیشتر شن ها تقریبا یکسان به نظر می رسند. بنابر این ممکن است فکر کنید که همه شن ها یکسان هستند، اما اینگونه نیست. در زیر سه نوع شن و ماسه برای فیلتر استخر را خدمتتان معرفی می کنیم و همواره اطمینان حاصل کنید که از یکی از این نوع شن و ماسه ها در فیلتر استخرتان استفاده نمایید:

  • شن و ماسه سیلیکا(سیلیس)

شن و ماسه ای که در  فیلتر استخر معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد، ماسه سیلیس شماره 20 است. این ماده از کوارتز زمینی به وجود می آید ، که دانه های سیلیس تیز و با لبه های دندانه دار را ایجاد می کند و برای به دام انداختن ذرات از آب مورد استفاده قرار می گیرد. این نکته را در نظر داشته باشید که، شن و ماسه سیلیس استخراج می شود، تولید نمی شود.

  • شن و ماسه  شیشه ای

گزینه ای دیگری که به عنوان شن و ماسه در فیلتر استخر مورد استفاده قرار می گیرد، شن و ماسه شیشه ای می باشد که یک گزینه مناسب برای جاگزینی سیلیس می باشد. این ماده از شیشه 100٪ بازیافتی ساخته شده و سطح آن صاف است ، اما با این وجود ذراتی به اندازه دو میکرون (یعنی یک میلیونیمم متر) را به دام می اندازد. دانه های شیشه دارای اندازه های متفاوتی هستند، بنابراین کانال دهی را به حداقل می رساند. شن و ماسه شیشه ای دارای بار منفی است، بنابراین در گرفتن ذرات آهن و منگنز برتری دارد. این امر به ویژه اگر استخر شما از منبع آب سخت پر شود بسیار مفید است.

  • شن و ماسه زئولیت

زئولیت می تواند، جایگزین سیلیس که از مواد معدنی سنگهای آتشفشانی به نام زئولیت ایجاد شده است و 100 برابر سطح شن و ماسه فیلتر استاندارد است، شود. زئولیت با استفاده از فرآیندی به نام غربالگری مولکولی ، کلرامین ها محصولات جانبی کلر که باعث سوزش چشم شناگران می شود ، را به دام می اندازد. این یکی از روش هایی است که می گوید کلرآمین ها به طور نامحدود در درون ذرات شن و ماسه زئولیت گیر می کنند. اگر متوجه شدید که باید استخر خود را مرتبا شوک بزنید، شن و ماسه زئولیت می تواند بدون نیاز به استفاده از بسیاری از مواد افزودنی شیمیایی استخر، تحت کنترل کلرامین ها قرار گیرد.

 

 

تعویض سیلیس فیلتر استخر

دلایل تعویض شن و ماسه فیلتر استخر

پمپ استخر آب کثیف را به فیلتر منتقل می کند و شن و ماسه فیلتر، مکانی است که آلودگی ها  را به دام می اندازد و پس از فیلتراسیون آب تمیز  را دوباره به استخر برمی گرداند. اما،سوالی که مطرح می شود، این است که، شن و ماسه دقیقاً چگونه مواد چربی را در خود نگه می دارد و آب بدون چربی را منتقل می کند؟

باید بگوییم، اگرچه دیدن آن با چشم غیرمسلح ممکن نیست، اما هر سه نوع شن و ماسه دارای سطحی ناهموار هستند که هنگام عبور آب، آلودگی ها را به دام می اندازد. با گذشت زمان، آب شتابان سطح خاردار شن را از بین می برد و آن را صاف و گرد می کند. هنگامی که به ماسه سواحل که امواج شدید دریا با آن برخورد می کند، زیر میکروسکوپ نگاه کنید، به طور قابل توجهی نرم تر از شن و ماسه سواحل آرامتر است. همین اصل در مورد شن و ماسه فیلتر استخر وجود دارد که آب را برای چندین ساعت در روز از بین می برد. این صافکاری نتیجه فرایندی به نام هوازدگی است. وقتی شن و ماسه فیلتر استخر صاف می شود ، هیچ لبه دندانه ای برای گرفتن و نگه داشتن آلاینده ها ندارد. استخر شما ممکن است آلوده و کدر به نظر برسد یا به درمان شوک مکرر نیاز داشته باشد، زیرا رسانه فیلتر به پایان عمر خود نزدیک می شود.

زمان تعویض شن و ماسه فیلتر استخر

شن و ماسه فیلتر استخر با افزایش سن بهتر می شود، اما پس از آن اوج می گیرد و در نهایت از اوج فاصله گرفته و رو به زوال می رود. طول عمرشن و ماسه فیلتر بین ۵ تا ۷ سال می باشد. در طی چند سال، آلودگی ها در شن و ماسه جمع می شوند. در چند سال اول ، این موضوع در واقع توانایی فیلتر کردن شن و ماسه را افزایش می دهد ،زیرا علاوه بر لبه های خشن ماسه ، آلودگی های ایجاد شده نیز به عنوان فیلتر عمل می کنند. اما سرانجام، آلودگی ها به قدری جمع می شوند که فیلتر را مستعد گرفتگی می کند. در عین حال ، هوازدگی باعث می شود شن و ماسه در جمع آوری آلودگی های بیشتر ناتوان باشد. کارایی فیلتر شما افت می کند و کیفیت آب استخر شما آسیب می بیند. وقتی شن شما از اوج خود عبور کند ممکن است دو اتفاق دیگر رخ دهد. هنگامی که عبور آب از ماسه های انباشته شده دشوارتر می شود فشار در داخل فیلتر شما ایجاد می شود. سپس آب ممکن است به دنبال مسیری با حداقل مقاومت باشد و یک کانال را از طریق شن برش دهد، که ممکن است مقداری از فشار را کاهش دهد ، اما در واقع فیلتر کردن را از بین می برد.

فیلتر شنی استخر را می توان شست و شو داد؟

زمانی که فشار سنج، به اندازه 10psi فشار اولیه فیلتر برسد، باید فیلتر شنی را شستشو دهید. جهت شست و شوی فیلتر از شست و شوی بکواش برای فیلتر استخر استفاده می شود. شستشوی بکواش ماسه را شستشو می دهد و آلودگی های روی شن و ماسه را از بین می برد. اگر می خواهید کمی ماسه خود را تمیز کنید، سالانه از پاک کننده فیلتر شنی استفاده کنید. این مواد را به عنوان چربی گیر ماسه در نظر بگیرید.  زیرا به شستشوی روغن ها و سایر آلاینده ها کمک می کند که شستشوی پساب کاملاً از بین نرود.

شستشوی بکواش و پاک کننده فیلتر به شفافیت آب کمک می کند و فشار فیلتر را تنظیم می کند. اما در نهایت شن ها فرسوده می شوند و باید تعویض شوند. اگر شن و ماسه شما سه تا پنج ساله است و فشار و وضوح آن مشکلات مداومی است، احتمالاً زمان تعویض شن و ماسه فرا رسیده است.

تعویض شن و ماسه فیلتر استخر

زمانی که مطمئن شدید، کدورات آب استخر شما، به دلیل مشکلات فیلتر استخرتان است، زمان تعویض شن و ماسه فیلتر استخر فرا رسیده است. در زیر مراحل تعویض فیلتر استخر شرح داده شده است:

۱.  پمپ را خاموش کرده و فیلتر را تخلیه کنید.

فیلتر استخر و پمپ استخر را خاموش کنید. مطمئن شوید که همه چیز قطع است و پمپ شروع به کار نمی کند. زیرا اگر پمپ ها در حالی که خشک هستند روشن شوند، ممکن است بسوزند. شاخه تخلیه را از زیر مخزن فیلتر خارج کرده و اجازه دهید تمام آب خارج شود.

نکته: تخلیه مخزن فیلتر ممکن است مدتی طول بکشد ، بنابراین می توانید این مرحله را صبح انجام دهید ، سپس در هوای خنک کننده شب برگردید تا بقیه کار را تمام کنید.

۲.  شی جند حالته را جدا کنید.

دریچه چند منظوره را بردارید. شیلنگ ها یا لوله هایی را که به شیر چند پورت متصل هستند خارج کنید. اگر شیر شما به سختی با لوله پی وی سی لوله کشی شده باشد، باید لوله را برش دهید. اگر انجام این کار برایتان راحت نیست، از یک متخصص استخر کمک بگیرید. با استفاده از پیچ گوشتی گیره یا یقه محکم کننده شیر روی مخزن را بردارید. به آرامی بپیچانید و سپس سوپاپ مولتی پورت را بالا بکشید تا آن را خارج کنید.

۳.  روکش لوله را بپوشانید.

درون مخزن یک لوله باز وجود دارد که شیر از آن خارج شده است. برای جلوگیری از وارد شدن شن به داخل آن، آن را با نوار چسب بپوشانید. در غیر اینصورت هنگام راه اندازی مجدد پمپ، شن و ماسه به درون استخر شما ریخته می شود.

۴. شن و ماسه قدیمی را خارج کنید.

از Shop-Vac برای مکش تمام شن های قدیمی استفاده کنید. اگر Shop-Vac ندارید، می توانید ماسه قدیمی را با یک وسیله پلاستیکی بیرون بیاورید. که مدت زمان زیادی طول می کشد تا شن و ماسه را از فیلتر استخر خارج کنید. اما با استفاده از Shop-vac زمان کمتری طول خواهد کشید.

۵. مخزن و مواد جانبی را بشویید.

بعد از تخلیه شن و ماسه قدیمی، می توانید بازوهای منشعب شده از لوله را ببینید. از شیلنگ باغ خود برای شستشوی ماسه های باقی مانده از سوراخ تخلیه استفاده کنید. با استفاده از چراغ قوه، لوله های جانبی را به دقت بررسی کنید تا آسیب ندیده باشند.

۶. مخزن را با آب پر کنید.

شیلنگ را به درون مخزن بچسبانید و شروع به پر کردن کنید. لوله های ایستاده و جانبی را در مرکز قرار داده و در حالی که مخزن پر می شود، آنها را در جای خود نگه دارید.

۷. افزودن شن و ماسه جدید

ماسک خود را بزنید تا از نفس کشیدن در گرد و غبار جلوگیری کنید. نوار چسب را بر روی لوله ثابت بررسی کنید. کیسه را که در گوشه ای از دهانه مخزن نگه دارید و آن را با چاقوی ابزار برش دهید. هر بار یک کیسه ماسه اضافه کنید، بگذارید به آرامی در مخزن ریخته شود تا همه جا نریزد.

۸. مخزن را پر کرده و اتصالات را دوباره جمع کنید

هنگامی که تمام شن و ماسه را در مخزن فیلتر ریختید، آن را تا بالای آب پر کنید. سوپاپ، یقه و لوله ها یا شیلنگ های چند پورت را تعویض کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام اتصالات کاملاً محکم و ایمن هستند.

۹. شست و شوی فیلتر استخر

شلنگ بک واش را وصل کرده و سوپاپ مولتی پورت را برای شستشوی بچرخانید. پمپ را پرایم کرده و روشن کنید. فیلتر را حداقل برای دو دقیقه یا تا زمانی که شیشه فیلتر صاف شود شستشو دهید. این کمک می کند تا تمام گرد و غبار اضافی شن و ماسه جدید خارج شود. پمپ را خاموش کنید ، سوپاپ مولتی پورت را تنظیم کنید تا آبکشی شود و پمپ را دوباره روشن کنید و فیلتر را به مدت یک دقیقه بشویید.

۱۰. فیلتر را اجرا کنید.

پمپ را خاموش کرده، شیر را بر روی حالت فیلتر قرار دهید و پمپ را دوباره روشن کنید. اکنون فشار سنج را بررسی کنید. این فشار طبیعی فیلتر شماست. آن را به خاطر بسپارید. هنگام تعمیر و نگهداری نرمال استخر ،فشار را بررسی کنید. وقتی فشار 10psi بالاتر از حد نرمال است ، فیلتر را دوباره شستشو دهید. استفاده از گیج فشار به عنوان نشانگر شستشوی عقب مانع از شستشوی بیش از حد و از بین بردن آلودگی ها و باقی مانده های فیلتر شنی شما می شود تا به درستی کار کند.

تعویض سیلیس فیلتر استخر

در پایان

انتخاب نوع شن و ماسه فیلتر استخر پیچیده ترین قسمت این فرآیند است و شما واقعاً نمی توانید انتخاب اشتباهی انجام دهید، زیرا در عملکرد استخر شما بسیر موثر است. هنگامی که شن و ماسه جدید به کار رفته و پمپ کار می کند، تمام کاری که باید انجام دهید، این است که باید مراقب باشید تا فیلتر شما بهینه کار کند تا دفعه بعدی که مجبور شوید تعویض شن را انجام دهید. در دیجی پول مارکت(ساینا تصفیه آریا) شن و ماسه ایرانی و خارجی با مناسبترین قیمت، عرضه می شود.

0/5 (0 نظر)
دسته بندی آموزش
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط
محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت