شماره تماس : 58925000-021

نکات ساخت استخر در باغ

بازدید: 2,931 بازدید
Rate this post

ساخت استخر در باغ

در این مقاله سعی داریم تا نکات مهمی  را در رابطه با ساخت استخر در باغ به شما کاربران عزیز آموزش دهیم. خانه های کمی وجود دارند که دارای امکاناتی است، که به اندازه یک استخر شنا سرگرم کننده و هیجان انگیز باشد. برنامه ریزی برای ساختن یک استخر رویایی می تواند سخت تر از آن باشد که به نظر می رسد. حتما قبل از تخریب و گودبرداری محل استخر تمام ویژگی ها را در نظر بگیرید. زیرا در غیر این صورت ساخت استخر به کندی پیش خواهد رفت.

وجود یک استخر در هر حیاط و باغی می تواند آن حیاط خسته کننده را به یک آبادی آفتابگیر تبدیل کند که برای هر فردی در هر سنی لذت بخش باشد. اگرچه ساخت و طراحی یک استخر سرمایه گذاری زیادی از نظر مالی و زمانی دارد. اما این موضوع باعث کاهش مبوبیت اتسخرها نمی شود. در ایالت متحده آمریکا، بیش از 5 میلیون استخر وجود دارد و سالانه 200000 استخر جدید نیز تاسیس می شود.

ساخت استخر - مراحل ساخت استخر - ساخت استخر در باغ - ساخت استخر در باغچه

اگر در فکر ساخت استخر برای خانه یا ویلای خود هستید می توانید نکاتی را که در این پست بیان می شود را با دقت مطالعه نمایید تا بتوانید استخر خود را به بهترین شکل طراحی کنید. همچنین اگر در انتخاب نوع استخر و تجهیزات مورد نیاز استخر، مانند پمپ استخر، فیلتر استخر، سیستم گرمایش استخر، ضدعفونی کننده های استخر یا سایر لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای استخر خود با مشکلی روبه هستید و یا نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می توانید با تیم تخصصی ما (شرکت ساینا تصفیه آریا) جهت مشاوره و دریافت اطلاعات تماس بگیرید.

انواع استخر

استخرها از نظر سازه به ترتیب محبوبیت در سه گروه دسته بندی می شوند:

  1. استخرهای بتونی
  2. استخرهای وینیل
  3. استخرهای فایبرگلاس

البته گاهی اوقات در برخی مناطق لستخرهایی با دیواره های فولادی و آلومینیومی نیز می توان یافت.

طراحی استخر در باغاستخر بتونی

استخرهای بتونی به صورت سفارشی طراحی و ساخته می شوند. با توجه به درخواست کارفرما اندازه، نوع، سایز و مدل استخر ساخته می شود. به این نوع استخرها معمولا استخرهای Gunite یا shotcrete گفته می شود.پس از آنکه بتون روی دیواره فولادی قرار گرفته و آماده شد. استخر با گچ کاری و رنگ آمیزی و یا با کاشی کاری به اتمام می رسد. ساخت و نصب استخرهای بتونی بیش از سایر انواع استخرها به طول می انجامد. در واقع زمانی بین 3 الی 12 هفته زمان نیاز است تا استخر آماده شود. اما این نوع استخرها، قوی ترین و بادوام ترین استخرها هستند. به عنوان مثال استخرهای بتونی وجود دارد که با گذشت بیش از 50 سال هنوز قابل استفاده می باشد. مزیتی که این نوع استخرها دارند این است که می توان آنها را بازسازی کرد و به استخرهای مدرن جدید تبدیل کرد.

استخرهای وینیل

استخرهای وینیل از آسترهای قابل انعطاف از پیش ساخته شده، ساخته می شود. این آسترها را در زمینی که حفاری شده و با فولاد، آلومینیوم یا پلیمر غیر خورنده محکم شده است، قرار می گیرد. اکثر این استخرها یه صورت مستطیلی ساخته می شود. زمان ساخت این نوع استخرها معمولا 1 تا 3 هفته به طول می انجامد. هنگام استفاده از استخرهای وینیل توجه داشته باشید که از اسباب بازی های استخر یا اشیاء تیز که باعث سوراخ شدن بدنه آستر میشود در استخر استفاده نشود. اگرچه این آسترها قابل تعمیر می باشد، اما بهتر است استری با حداقل 20 تا 30 میلی کتر ضخامت استفاده شود.

استخرهای فایبرگلاس

این نوع استخرها در کارخانه به صورت کاسه های غول پیکر ساخته می شود. سپس توسط ماشینهای حمل و نقل به مکان مورد نظر حمل شده و توسط جرثقیل در محل حفر شده قرار می گیرد. پس می توان نتیجه گرفت نصب این استخرها با سرعت بیشتری نسبت به سایر انواع آن انجام می شود. (گاهی کمتر از سه روز) استخرهای فایبرگلاس دارای روکش ژله ای فوق العاده صاف و بسیار مقاوم و ضدلک و متخلخل هستند. درنتیجه مواد شیمیایی کمتری استفاده می شود. جلبک کمتری در خود جای می دهد. اما از معایب این استخرها می توان به محدودیتی که در اندازه و شکل این نوع استخرها وجود دارد اشاره کرد. بنابراین اگر یک حیاط یا باغ کوچک دارید ممکن است انتخاب استخرهای فایبرگلاس، شما را به دردسر بیاندازد. این استخرها توسط ماشین حمل شده و پس از رسیده به محل مورد نظر باید فضاای کافی برای جرثقیل وجود داشته باشد تا بتواند در آنجا قرار گرفته و استخر آماده را در جای خود قرار دهد.

هر سه نوع استخر را در هر کجا میتوان ساخت و طراحی کرد. اما برخی انواع را می توان در مناطق خاصی بیشتر مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثال در مناطق سرد چرخه انجماد و ذوب ممکن است به ساختار بتن آسیب برساند، استفاده از استخرهای با روکش وینیل و فایبرگلاس می تواند بیشتر باشد.

ساخت استخر - مراحل ساخت استخر - ساخت استخر در باغ - ساخت استخر در باغچهبرآورد هزینه

به طور دقیق نمیتوان هزینه دقیق برای ساخت و طراحی استخر در نظر گرفت. زیرا هزینه و قیمت ها با توجه به مکان احداث استخر، شرایط خاک، سیستم گردش آب استخر، نوع استخر و اندازه استخر متفاوت باشد. همچنین چه موقع از سال شروع به ساختن استخر کنید نیز ممکن است در هزینه استخر تاثیر داشته باشد. به عنوان مثال در فصول سرد سال به علت کمبود کار هزینه تاسیس استخر ممکن است دارای تخفیف باشد.

به طور کلی استخرهای بتونی گران قیمت هستند و پس از آن استخرهایی با پوشش وینیل و سپس استخرهای فایبرگلاس قرار دارند. هنگام تخصیص بودجه برای ساخت استخر، دو برابر هزینه ساخت استخر را در نظر بگیرید. زیرا علاوه بر ساخت استخر هزینه های دیگری مانند، تجهیزات سیستم فیلتراسیون(پمپ استخر،فیلتر استخر، سیستم گرمایش، سیستم ضدعفونی کننده و…)، هزینه محوطه سازی، روشنایی و غیره را در نظر بگیرید.

ساخت استخر - مراحل ساخت استخر - ساخت استخر در باغ - ساخت استخر در باغچهقوانین منطقه بندی

قوانین ساخت و منطقه بندی در هر مکانی متفاوت می باشد. اما به طور معمول و عمومی باید فواصل مشخصی از استخر تا املاک و مستغلات، چاهها، خطوط فاضلاب و … را رعایت کنید. به طور کلی یک دیوار یا حصار محیطی باید حداقل 122 سانتیمتر(4فوت) ارتفاع داشته باشد. همچنین مجهز به دروازه های بازشونده و قفل شونده خودکار باشد. فنس ها و نرده ها نباید بیش از 10.16سانتیمتر(4 اینچ) فاصله داشته باشند. نرده های زجیره ای باید دارای دهانه ای با عرض بیش از 1/4 و 1 اینچ نباشند. برای محافظت و ایمنی بیشتر، بخصوص اگر دارای کودک هستیداز آلارم ها بر روی تمام دربها و دروازه های منتهی به استخر استفاده کنید.

انتخاب سایت مناسب

انتخاب بهترین مکان برای استخر به اندازه خود استخر دارای اهمیت می باشد. برای اینکار می توانید از یک پیمانکار متخصص و باتجربه در انتخاب سایت استخر استفاده کنید. اما نکاتی را باید رعایت کنید. که عبارتند از:

  • انتخاب محلی روبه خورشید که هیچ درختی در اطراف استخر وجود نداشته باشد. به این ترتیب می توانید از انرژی خورشیدی به صورت رایگان بهره مند شوید. چنین مکانی علاوه بر گرم کردن آب استخر، ریزش برگها به داخل استخر را نیز کاهش می دهد.
  • اگر استخر شما در جهت وزش باد قرار داشته باشد، باعث می شود تا سرعت تبخیر آب افزایش یابد. در نتیجه برای حفظ سطح آب باید به طور مداوم به استخر آب اضافه شود. همچنین اگر در استخر باشید وزش باد باعث ایجاد حس خنکی و سرما در بدن شما می شود. برای پیشگیری از این موضوع می توانید از نرده یا بوته هایی استفاده کنید که جلوی وزش باد را می گیرد.
  • استخر خود را در محل های کم ارتفاع قرار ندهید. زیرا هنگام بارندگی و شناور شدن آب، استخر شما دچار گل و لای می شود.
  • استخر خود را روی خطوط تلفن یا برق، خطوط فاضلاب دفن شده و یا کابل های برق قرار ندهید.
  • حتی المقدور سعی کنید که مکان استخر به گونه ای باشد که شما بتوانید از داخل خانه استخر خود را تماشا کنید. و از منظره زیبای آن لذت ببرید.

ساخت استخر - مراحل ساخت استخر - ساخت استخر در باغ - ساخت استخر در باغچه

سیستم گردش آب استخر

سیستم گردش جریان آب استخر از سیستم فیلتراسیون و ضدعفونی کننده برای تمیز و شفاف نگهداشتن آب استخر استفاده می کند. پمپ استخر آب را از زهکشی های کف استخر می گیرد. آبهای سطحی استخر را به گردش در می آورد. و آب عبوری از پمپ را به سمت فیلتر استخر هدایت می کند. فیلتر استخر پس از انجام فیلتراسیون، آب آن را دوباره به استخر باز می گرداند.

سه نوع فیلتر استخر وجود دارد که در استخرها مورد استفاده قرار می گیرد:

  1. فیلتر شنی استخر
  2. فیلتر کارتریجی استخر
  3. فیلتر دیاتومه استخر

هر سه نوع فیلتر در صورت نصب و نگهداری مناسب به درستی کار می کنند. یک پیمان کار با تجربه به شما کمک می کند تا تصمیم درستی بگیرید که از کدام نوع فیلتر استفاده کنید.

فیلتر شنی

فیلترهای شنی از قدیمی ترین و رایج ترین فیلترهایی است که برای تصفیه آب استخرمورد استفاده قرار می گیرد. این نوع فیلتر استخر از شن و ماسه در مخزن فیلتر برای به دام انداخته خاک و آوار استفاده می کنند. فیلترهای شن و ماسه با شست و شوی مجدد تمیز می شوند.

فیلتر کارتریج

فیلترهای استوانه ای بزرگی هستند که برای پاکسازی آلودگی استفاده می شوند. اکثر سازندگان استخر توصیه می کنند از کارتریج هایی با مساحت 500 تا 600 فوت مربع استفاده کنید.این فیلترها نیازی به شست و شوی مجدد ندارند. برای تمیز کردن این نوع فیلترها از یک شلنگ باغ می توان استفاده کرد.

فیلتر دیاتومه

فیلترهای دیاتومه دارای شبکه های پارچه ای مشبک می باشد و از خاک دیاتومه در آن استفاده می شود. آب با عبور از شبکه فیلتر و خاک دیاتومه، ذرات گرد و غبار را به دام می اندازد. فیلترهای دیاتومه می توانند آلودگی،گرد و خاک، جلبکها و برخی از انواع باکتری ها را از بین ببرند. هنگام نظافت و تمیز کردن فیلتر، از شست و شوی معکوس برای تمیز کردن آنها استفاده می شود. پس از شست و شو خاک دیاتومه جدید به فیلتر اضافه می شود.

ضدعفونی کننده ها

سیستم تصفیه آب استخر که شامل پمپ استخر و فیلتر استخر می باشد. تنها می توانندآلودگی هایی مانند آوار و گرد و غبار و اجسام ریزی که با چشم دیده نمی شود، را از بین می برد. اما برای از بین بردن آلاینده های شیمیایی آب، مانند باکتری، جلبک باید از ضدعفونی کننده استخر استفاده شود. کلر، برم و PHMB سه ماده ضدعفونی کننده ای است که برای ضدعفونی کردن آب استخر می توان از آن استفاده کرد.

از میان این سه ماده کلر به عنوان یک ضدعفونی کننده رایج و متداول برای استخر استفاده می شود. هنگامی که این ماده در آب حل می شود، کلر آزاد در آب، آزاد شده و آب استخر را ضدعفونی می کند.همچنین به عنوان یک اکسید کننده نیز به کار می رود.

برم را نیز می توان به عنوان یک ضد عفونی کننده استخر استفاده کردکه در آب حل شده و برم آزاد تولید می کند. همچنین یک اکسید کننده قوی است.

PHMB (پلی هگزا ماتیلن بیگوانید) یک ضدعفونی کننده استخر است که همراه با پراکسیدهیدروژن و یک جلبک کش استفاده می شود. از پراکسید هیدروژن به عنوان اکسیدکننده استفاده می شود.

از ازن و UV نیز به عنوان ضدعفونی کننده استخر می توان استفاده کرد. اما نسبت به روشهای بال دارای هزینه های بیشتری است.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قبل از افزودن مواد شیمیایی آب استخر مورد آزمایش قرار گیرد. باید PH آب اندازه گیری شود.PH باید بین 7.2 تا 7.8 و قلیایی آب بین 80 تا 120 قسمت در میلیون باشد. همچنین در طول هفته اگر آب و هوا تغییراتی داشته باشد PH آب چندین مرتبه  آزمایش شود. اما به طور معمول در هفته یک مرتبه PH آب را اندازه گیری کنید.

سخن پایانی 

برای ساخت استخر در باغ و باغچه مخصوصا در فضای باز بیرونی یا به اصطلاح ( استخر چهار فصل ) نیاز به دانش و تجربه کافی در زمینه اجرا و راه اندازی است . همواره سعی کنید از تیم با تجربه ای در این زمینه استفاده کنید ابزارها و متریال و تجهیزات استخر به کار رفته در ساخت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است . با پیاده سازی و اجرای مناسب و استفاده از تجهیزات استخر با استاندارد تجربه لذت بخشی از داشتن یک استخر استاندارد و زیبا را تجربه کنید . شرکت ساینا تصفیه آریا فروش انواع تجهیزات استخر با بهترین کیفیت و بهترین خدمات در خدمت شما مشتریان خواهد بود .

0/5 (0 نظر)
دسته بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت