شماره تماس : 58925000-021

فیلتر شنی چیست ؟

بازدید: 1,355 بازدید
فیلتر شنی چیست ؟
Rate this post

فیلتر شنی یکی از قدیمی ترین و رایج ترین روش های تصفیه آب است که برای حذف ذرات معلق در آب با اندازه بیش از 100 میکرون استفاده می شود. قیمت ارزان، کارایی و عمر طولانی از جمله ویژگی های مثبتی است که باعث شده تصفیه آب فیلتر شنی در مصارف خانگی و صنعتی به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد. فیلتر شنی چیست ؟ در اینجا انواع فیلتر شنی ، روال کار، مزایا و معایب و هر آنچه که باید در مورد قیمت فیلتر شنی بدانید، آورده شده است. فلیتر شنی را می توان یکی از تجهیزات استخر نیز نام برد که جهت تصفیه آب استخر مورد استفاده قرار می گیرد.

فیلتر شنی چیست؟

تصفیه آب در طبیعت به روش های مختلفی انجام می شود که یکی از مهمترین آنها حذف مواد زائد از آب با عبور از بستر شنی است. در طراحی و ساخت فیلتر شنی ، از این رفتار طبیعت الام گرفته شده است که نسبت به سایر روش های تصفیه آب مانند اولترافیلتراسیون و نانوفیلتراسیون برای حذف ذرات معلق در آب هزینه کمتری دارد. فیلتر شنی چیست ؟ فیلترهای شنی در واقع نوعی مخزن هستند که دارای شیر ورودی و خروجی و نازل هایی با پوشش ماسه و سیلیس می باشد. ذرات معلق در آب از فیلتر و نازل پوشیده از دانه های ماسه عبور نمی کنند و در نهایت خروجی آب تمیز و تصفیه می شود.

بدنه فیلتر شنی از مواد مختلفی ساخته می شود که متداول ترین آنها بدنه های فلزی، فایبرگلاس و بتنی است. بدنه های فلزی این تجهیزات از ورق های گالوانیزه می باشد که از این فیلتر شنی گالوانیزه در مصارف صنعتی استفاده می شود و نوع فیلتر شنی بتنی که بیشتر برای پالایشگاه های با ظرفیت بالا استفاده می شود، زیرا از بتن بوده و بسیار مقاوم می باشد. فیلترهای فایبرگلاس از کامپوزیت های فشرده ساخته می شوند و به عنوان فیلترهای شنی FRP نیز شناخته می شوند که بیشتر برای استخرهای خانگی و عمومی و جکوزی ها مورد استفاد قرار می گیرد.

تصفیه آب با فیلتر شنی

به طور کلی، بدون در نظر گرفتن انواع فیلتر شنی ، نحوه عملکرد فیلتر را می توان به شرح زیر بیان کرد:

آب حاوی املاح، آهن، منگنز، ذرات معلق گل و غیره ;i از شیر ورودی وارد مخزن می شود، می باشد. در داخل مخزن نازل هایی با پوشش ماسه و سیلیس تعبیه شده است. برای جلوگیری از خوردگی نازل ها، پوشش شن و سیلیس روی نازل ها به گونه ای انجام می شود که ابتدا دانه های بزرگتر، سپس متوسط و در نهایت دانه های ریز قرار می گیرند. عبور آب از نازل باعث می شود که ذرات بزرگتر از 100 میکرون به دانه های شن برخورد کرده و اجازه عبور نازل ها را ندهند و فقط قطرات آب بدون ذرات معلق از نازل عبور می کنند. آب بدون ذرات از دریچه خروجی مخزن به بیرون دستگاه منتقل شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

فیلتر شنی چیست ؟

انواع فیلتر شنی

نکته بسیار مهم در طراحی فیلتر شنی نیرویی است که باعث عبور آب از نازل می شود. بر این اساس و با توجه به میزان فشار وارد شده به آب برای عبور از فیلتر، فیلترهای شنی را می توان به چند گروه کلی تقسیم کرد که عبارتند از:

فیلتر شنی صنعتی

این نوع فیلتر شنی در طبیعت رایج است و بدون هیچ نیروی فشاری کار می کند. عبور آب از بستر ماسه ای با سرعت کاملا طبیعی و آرام در مساحت یک متر مربع در شبانه روز نهایتاً 3 متر مکعب آب تصفیه شده تولید می کند. به دلیل سرعت بسیار پایین این گروه از روش های تصفیه آب، بیشتر برای محیط های صنعتی و خانگی که نیاز به آب تصفیه شده کم است استفاده می شود. به عنوان مثال در تصفیه خانه های شبکه آب روستایی فیلتر شنی می تواند گزینه مناسب و مقرون به صرفه ای باشد.

فیلتر شنی گرانشی سریع

این دسته از فیلتر های شنی شباهت زیادی به نوع کند و بی صدا دارند و تنها تفاوت آن در مساحت بستر شنی است که آب از آن عبور می کند. برای عبور آب با فشار و سرعت بیشتر، بستری با پوشش کم ماسه و سیلیس و حدود 40 تا 100 متر مربع در نظر گرفته شده است. در نوع فیلتر شنی نرم ، مساحت بستر شنی حدود 300 تا 800 متر مربع در نظر گرفته می شود. یکی از مزایای این روش سرعت تصفیه بالاتر نسبت به نوع کند است. البته باید توجه داشت که چون آب از بستر کوچکی از ماسه عبور می کند، سرعت کثیف شدن بستر شنی افزایش می یابد و در نتیجه نیاز به شستشوی بیشتری نسبت به نوع کند دارد.

فیلتر شنی فشار سریع

فیلتر شنی سریع یکی از پرکاربردترین فیلترهای شنی است که بیشتر در محیط های صنعتی و حتی خانگی که نیاز به تصفیه آب سریع تری دارند استفاده می شود. عبور آب با فشار وارد شده از پمپ باعث می شود سرعت عبور آن از بستر ماسه و نازل ها افزایش یابد و در مدت زمان کوتاهی خروجی آب تصفیه شده بسیار بیشتر از دو روش قبلی خواهد بود. رایج ترین نوع فیلتر فشاری فیلتر شنی استخر می باشد که در استخرهای خانگی و عمومی کاربرد فراوانی دارد.

فیلتر شنی چیست ؟

کاربرد فیلتر شنی

فیلترهای شنی به دلیل مکانیزم به کار رفته در آنها و هزینه نسبتا کم در تصفیه خانه های خانگی، استخرها، کارخانه های صنعتی و … کاربرد فراوانی دارند. از کاربردهای اصلی فیلتر شنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه تصفیه آب استخر

استخرهای عمومی و خصوصی هستند. یکی از مهمترین مواردی که نیاز مبرم به آب تصفیه شده و بدون آلودگی دارد. انواع فیلتر شنی استخر شامل سرعت آهسته، سریع و پر سرعت است که همگی از پمپ باد استفاده می کنند. فشار وارده در نوع کند کمتر از دو نوع دیگر است و برای فیلترهای شنی پرمصرف از سیلیس با دانه های بزرگتر استفاده می شود و در نتیجه سرعت عبور آب از نازل ها افزایش می یابد و آب خروجی به اندازه خواهد بود.

  • فیلتر شنی به عنوان پیش تصفیه 

عبور آب بسیار آلوده از یک دستگاه تصفیه مانند اسمز معکوس باعث کثیف شدن خیلی سریع فیلترها می شود. در این صورت یا باید فیلتر را با شستشو تمیز کرد یا به طور کامل تعویض کرد. برای جلوگیری از هزینه تعویض مداوم فیلتر، از فیلتر شنی به عنوان پیش تصفیه برای حذف ذرات بزرگتر استفاده می شود و آب با کدورت و ناخالصی کمتر وارد دستگاه RO می شود.

  • جهت تصفیه فاضلاب

یکی از راه های چرخه آب پس از مصرف، تصفیه فاضلاب است که می تواند هزینه آبیاری فضای سبز و همچنین مصرف آب کارخانه های صنعتی را تا حد زیادی کاهش دهد. یکی از مهمترین کاربردهای فیلتر شنی استفاده از آن برای تصفیه فاضلاب است که هزینه کمی دارد و می تواند ذرات معلق موجود در آب را به میزان دلخواه حذف کند.

  • دستگاه تصفیه آب آشامیدنی

آب یکی از مهمترین عناصر مورد نیاز بدن است که کیفیت آن تاثیر مستقیمی بر سلامت بدن دارد. وجود املاح در آب که بیشتر به دلیل رسوب در لوله کشی ساختمان است، می تواند به مرور زمان به کلیه ها آسیب برساند. برای حل این دسته از مشکلات در آب می توانید از دستگاه تصفیه آب با فیلتر شنی استفاده کنید.

  • تصفیه آب کشاورزی

عبور گل و لای، تکه های برگ و سرشاخه ها از پمپ آب و ورود آنها به لوله های سیستم آبیاری قطره ای و بارانی باعث مسدود شدن آنها خیلی زود و اختلال در سیستم آبیاری می شود. نصب فیلتر شنی یکی از بهترین راه حل ها برای رفع این مشکلات خواهد بود.

  • فیلتر شنی در برج خنک کننده

یکی از مهمترین کاربردها و دلایل تولید فیلترهای شنی در صنعت استفاده از آنها در برج های خنک کننده می باشد. استفاده از این روش تصفیه آب تاثیر زیادی بر کیفیت آب دارد و اغلب آن را فولادی می دانند.

فیلتر شنی چیست ؟

مزایای تصفیه آب با فیلتر شنی

استفاده گسترده از فیلتر شنی مزایای بسیار زیادی را نسبت به سایر روش های تصفیه آب نشان می دهد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب، نگهداری و تعمیر آسان
  • قیمت ارزان فیلتر شنی
  • تنوع بسیار بالا از نظر ظرفیت فیلتر شنی و میزان عبور آب
  • قدرت تصفیه آب بالا با حذف ذرات بزرگتر از 100 میکرون
  • شستشوی معکوس آسان

بکواش فیلتر شنی

عبور ذرات معلق در آب به مرور زمان باعث می شود که حجم زیادی از آنها روی بدنه ماسه و سیلیس روی نازل قرار گرفته و از کیفیت آب خروجی کاسته شود. برای این منظور و مانند سایر روش های تصفیه آب، شستشوی دوره ای دستگاه ضروری است. در طراحی و تولید فیلترهای شنی شستشوی فیلتر شنی اغلب به روش شستشوی معکوس ارائه می شود که در آن آب با فشار زیاد و در خلاف جهت جریان آب از نازل های داخل مخزن عبور می کند. با این کار ذرات و کثیفی های واقع در بین دانه های سیلیس پاک شده و کاملا تمیز می شود.

راه های افزایش کارایی فیلتر شنی

برای افزایش کارایی در فیلتر شنی در این فیلتر باید نکاتی را مد نظر بگیرید:

  • اندازه و مقدار دانه های ماسه باید به دقت انتخاب شود. بسته به ظرفیت، اندازه و ابعاد مخزن، می توان مقدار و تعداد دانه های ماسه و مقدار دانه های درشت و ریز را تعیین کرد.
  • نحوه شستشوی معکوس و مدت زمان انجام دوره ای آن از دیگر مواردی است که به شدت بر کارایی فیلتر شنی تأثیر می گذارد. لازم به ذکر است نحوه شستشو و میزان فشار وارده به تخت باید به گونه ای باشد که بتواند حجم تخت را تا 15 درصد افزایش دهد.
  • سرعت عبور آب از بستر شنی نیز می تواند تاثیر بالایی در کارایی دستگاه داشته باشد. برای درک بهتر این موضوع باید توجه داشت که هر چه فشار و سرعت عبور آب از بستر بیشتر شود، قدرت پاک کنندگی و حجم بستر بیشتر می شود.

انواع شن در فیلتر شنی

بستر سیلیسی یکی از قطعات مهم و اصلی در فیلترهای شنی می باشد که تاثیر بسیار بالایی بر قدرت دستگاه و کیفیت آب خروجی دارد. بسترهای سیلیسی به کار رفته در این دستگاه را می توان تک لایه و چند لایه در نظر گرفت. در نوع تک لایه بستری نازک با قطر کم ماسه در دستگاه قرار می گیرد و به منظور افزایش کارایی و استحکام دستگاه فیلتر، چندین لایه ماسه و سیلیس ممکن است استفاده شود. برای بهبود کیفیت نیز لازم است اندازه دانه های ماسه را در لایه های مختلف با دقت انتخاب کرده و از کوچک به بزرگ روی هم چید.

بهترین زمان برای تعویض شن

شستشوی معکوس می تواند آلودگی زیرلایه را تا حد مطلوبی کاهش دهد، اما به مرور زمان دانه های سیلیس موجود در بستر استحکام خود را از دست می دهند. به همین دلیل لازم است علاوه بر شستشو، دانه های سیلیس مرغوب برای احیای آن در آن قرار داده شود. بسته به میزان آلاینده های موجود در آب و نوع دانه های سیلیس، زمان تغییر بستر متفاوت خواهد بود. به طور کلی می توان از فیلتر بدون نیاز به تعویض برای مدت 5 تا 10 سال استفاده کرد. یکی از علائم مهمی که زمان تعویض بستر شنی را نشان می دهد، فاصله بین مراحل شستشوی معکوس است. با کوتاه شدن این زمان، باید به فکر تعویض فیلتر خود باشید.

قیمت فیلتر شنی

قیمت فیلتر شنی یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب و خرید آن می باشد. از آنجایی که فیلترهای شنی بسیار متنوع هستند، قیمت آنها کاملاً متفاوت است. به طوری که نمی توان به طور قطعی قیمت فیلتر شنی را تعیین کرد. فیلترهای شنی با توجه به نوع، ظرفیت و جنس به کار رفته در بدنه قیمت گذاری می شوند. توجه داشته باشید برای خرید و استعلام موجودی انواع فیلتر شنی تماس بگیرید.

فیلتر شنی چیست ؟

فیلتر شنی چیست ؟

در پایان

ساینا تصفیه آریا ، مفتخر است با بهره گیری از تجربیات ارزشمند و موفق در دو دهه گذشته و با دراختیار داشتن پرسنل با تجربه و مجرب و با رعایت استانداردهای کیفی با شتابی بیشتر از گذشته، جایگاه خود را در زمینه واردات و فروش تجهیزات استخر و سونا و جکوزی در کشور ارتقا دهد. در همین راستا با هدف ارائه خدمات فروش و پس از فروش متناسب با نیاز مشتری اقدام به معرفی و ارائه محصولات ممتاز و با کیفیت به مشتریان گرامی نموده است. برای خرید و استعلام قیمت با شماره 589250000-021 تماس بگیرید و یا به سایت digipoolmarket.com مراجعه نمائید.

0/5 (0 نظر)
دسته بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت